Coachend lesgeven

Informatie

De laatste jaren is een verschuiving in het onderwijs zichtbaar waarbij de focus steeds minder ligt op eindtoetsen en resultaten, maar gericht is op leerdoelen en het proces daarnaartoe. Coachend lesgeven past goed bij deze manier van onderwijs: je lessen richten zich bij deze vorm van didactiek en pedagogiek op de leerdoelen die leerlingen zelf opstellen. Deze manier van lesgeven kenmerkt zich dan ook door het neerliggen van het eigenaarschap rondom het leren bij de leerling, en minder bij jou als docent. Als docent heb je echter nog steeds veel invloed op de prestaties die je leerlingen leveren. In deze cursus bekijk je dan ook wat jij kunt doen om je leerlingen te ondersteunen bij het bereiken van de leerdoelen. Deze cursus is bedoeld voor docenten die leerlingen willen begeleiden door middel van vragen, feedback en coaching. 

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • invulling geven aan de inzet van coachend lesgeven
  • je leerlingen coachen aan de hand van vragen en feedback
  • leerlingen begeleiden richting het beheersen van het leerdoel

Auteur

  • Saskia Heuckelbach MA

    Saskia Heuckelbach is zelfstandig onderwijsadviseur en teamcoach. Zij zet haar kennis, kunde en ervaring in om scholen te ondersteunen bij het vormen, invullen en borgen van hun onderwijskundige visie. Dat doet zij middels advisering, (team)coaching en trainingen. Ruim tien jaar geleden startte Saskia als zij-instromer in het voortgezet onderwijs. Zij heeft daar gewerkt als docent Nederlands, projectleider gepersonaliseerd leren en als afdelingsleider van de afdelingen gepersonaliseerd leren en de brugklassen. Als pionier op het gebied van gepersonaliseerd leren, heeft Saskia veel ervaring in en kennis van zaken als leerdoelgericht werken, formatief werken en coachen in het onderwijs.