Motivatie: een kwalitatief onderzoek doen in je klas

Informatie

In deze cursus maak je kennis met de basisvaardigheden van kwalitatief onderzoek doen. Hierbij worden de onderwerpen zoals het opzetten, uitvoeren en rapporteren van onderzoek aangeleerd. Kwalitatieve onderzoeken kunnen met een beperkte inspanning antwoord geven op vragen als 'hoe?' en 'waarom?' Voor deze cursus is het thema ‘motivatie’ gekozen.  

Aan de hand van video’s, opgenomen in de Universiteit van Utrecht, loop je de onderzoekscyclus door; het opstellen van een goede onderzoeksvraag, het vinden van de juiste methode om deze te beantwoorden, een zorgvuldige uitvoering van de meting, een goede analyse en rapporteren volgens de methode die gangbaar is binnen de sociale wetenschappen.

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • op basis van je eigen ervaringen in de klas een onderzoeksvraag opstellen
  • een passende onderzoeksmethode vinden bij deze onderzoeksvraag
  • een klein maar betrouwbaar en valide kwalitatief onderzoek uitvoeren
  • de data analyseren
  • de resultaten interpreteren en de onderzoeksvraag beantwoorden
  • met zo min mogelijk bias rapporteren over dit onderzoek

Auteur

  • dr. ir. Ralph Meulenbroeks

    Ralph Meulenbroeks is als lerarenopleider en universitair docent verbonden aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op motivatie in het onderwijs. Hij is als coördinator van het schakelprogramma beta4all en secretaris van de béta-lerarenkamer betrokken bij de aanpak van het lerarentekort. Hij was zelf jarenlang natuurkundedocent en heeft een YouTube-kanaal met uitlegfilmpjes.