De Onderwijsinspectie: wat kun je verwachten?

Informatie

Misschien heb je het al vaker meegemaakt, misschien nog nooit: een bezoek van de Onderwijsinspectie. Het klinkt erg spannend, maar moet dat het ook zijn? In deze cursus wordt duidelijk wat de inspectie precies komt onderzoeken en waarom. Ook worden de verschillende taken en onderdelen van de Onderwijsinspectie besproken en wordt er gekeken naar wat een inspecteur doet tijdens een bezoek aan jouw school.

Hoewel de Onderwijsinspectie zich grotendeels richt op het schoolbestuur, wordt in deze cursus ook gekeken naar wat een bezoek betekent voor jou, de docent. Na het volgen van deze cursus ben je voorbereid op het volgende bezoek van de Onderwijsinspectie en weet je precies wat jij en je school kunnen verwachten.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • je voorbereiden op verschillende soorten inspectieonderzoeken
  • inspelen op de hoofdlijnen, de domeinen en de deugdelijkheidseisen van het waarderingskader, specifiek gericht op docenten
  • in je lesplan werken aan de eisen uit het Onderwijsresultatenmodel Voortgezet Onderwijs
  • de belangrijkste bevindingen uit ‘De Staat van het Onderwijs’ vinden en toepassen

Auteur

  • Jaap de Jonge

    Jaap de Jonge is zijn loopbaan in het onderwijs begonnen als leerkracht in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Vervolgens is hij directeur geweest van een aantal basisscholen, waarna hij de overstap maakte naar de Onderwijsinspectie om daar als inspecteur gedurende vijf jaar aan de slag te gaan. Gedurende deze periode rondde hij zijn MBA-opleiding, Management of Education af. Na zijn loopbaan bij de Inspectie startte hij als onderwijsadviseur en is hij de laatste jaren werkzaam als senior adviseur bij Expertis. Daarnaast is hij actief binnen de PO-raad en vanuit de Vliegende Brigade ondersteunt hij onvoldoende en zeer zwakke scholen.

Reviewer

  • Myriam Lieskamp

    Myriam Lieskamp heeft een passie voor het onderwijs. In haar werk zoekt zij voortdurend naar de verbinding tussen beleid, theorie en de dagelijkse onderwijspraktijk. Zij is 22 jaar lang leraar in het speciaal basisonderwijs geweest, waarna zij 20 jaar bij bij CNV Onderwijs werkte als o.a. trainer en beleidsadviseur. Bij CNV Onderwijs was zij voornamelijk betrokken bij onderwijsinhoudelijke dossiers, zoals het overleg met de Onderwijsinspectie, Curriculum.nu, internationale onderzoeken zoals PISA, TALIS en PIAAC,  schoolleiders, professionele ruimte, beroepstrots en strategisch hr-beleid.

    Sinds 2015 is zij zelfstandig onderwijsadviseur. Zij begeleidt docenten, teams, scholen en bestuurders in het funderend onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs en houdt zich vooral bezig met strategische vraagstukken rond de (kwaliteits)ontwikkeling van scholen.