Schurende gesprekken voeren in de les: pedagogische handvatten

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Stel je voor: je geeft les en ineens zegt een leerling iets onverwachts over een gevoelig thema. Wat doe je dan? Hoe geef je de leerling ruimte, maar zorg je er ook voor dat verkeerde informatie niet blijft hangen in de klas? En had je dit misschien kunnen voorkomen?

In deze cursus bespreekt Stephan Venmans hoe je goed kunt omgaan met gevoelige onderwerpen in de klas. Hij leert je hoe je jouw eigen reactie kunt begrijpen en plannen. Zo zie je snel wat het effect is van wat je zegt of doet. Je krijgt daarmee inzicht in twee belangrijke dingen: hoe je je kunt voorbereiden op lastige gesprekken en hoe je een gesprek goed kunt begeleiden als het toch gebeurt.

Preview

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus:

  • kun je je voorbereiden op het voeren schurende gesprekken in de klas
  • kun je gevoelige opmerkingen analyseren aan de hand van een model
  • evalueer je pedagogische keuzes in je gesprekken op basis van recente inzichten
  • kun je je jouw eigen reactiepatronen in de klas herkennen en verwoorden

Auteur

  • Stephan Venmans

    Stephan Venmans heeft geschiedenis gestudeerd en haalde in 2021 zijn onderwijsbevoegdheid in de Mens- en Maatschappijwetenschappen aan de Universiteit Leiden. Sinds 2022 is hij promovendus aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn promotieproject werkt hij aan het ontwikkelen van lesaanpakken om kritische denkvaardigheden op een meetbare manier te stimuleren bij leerlingen in alle niveaus van het voortgezet onderwijs. In het project gaat het met name over hoe nuancerend denken door docenten kan worden opgewekt als de onderwerpen in de klas gevoelig zijn.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht