Het keuzeproces van leermiddelen: ondersteun het leren optimaal

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 50 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Als je een nieuw leermiddel wilt gaan inzetten in je onderwijs, bijvoorbeeld een nieuwe rekenmethode, welke kies je dan precies? In deze cursus leer je hoe je het keuzeproces met je team kunt vormgeven, zodat jullie straks tevreden zijn over je nieuwe leermiddel. Bovendien moet het leermiddel het leren van de leerlingen optimaal gaan ondersteunen. Deze cursus geeft je tips voor een effectieve aanpak van het keuzeproces. Het intuïtief kiezen maakt plaats voor het onderbouwd kiezen.

Wil je hiermee met je team aan de slag? Deze cursus is ook beschikbaar voor leraren.

Hendrianne Wilkens, docent van deze cursus, legt je uit wat belangrijke elementen zijn binnen het keuzeproces en in welke volgorde je ze het best kunt doorlopen. Vervolgens krijg je behulpzame tools en handvatten aangeboden voor de uitvoering in de praktijk. Tenslotte kom je te weten hoe je het keuzeproces goed kunt organiseren binnen je team.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je hoe je leermiddelen kunt kiezen op basis van kennis en visie
  • weet je hoe je de drie kernactiviteiten van het keuzeproces uitvoeren:
    • criteria ontwikkelen
    • informatie verzamelen
    • toetsen en vergelijken
  • weet je hoe jee een diagnose kunt stellen van de uitgangssituatie
  • weet je hoe je een keuzeproces projectmatig kunt organiseren
  • weet je hoe je een leermiddelenmix kunt samenstellen passend bij jouw schoolsituatie

Auteur

  • drs. Hendrianne Wilkens

    Hendrianne Wilkens startte met een baan in het basisonderwijs. Na 20 jaar verruilde ze de onderwijspraktijk voor een studie onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. In 2003 werd ze adviseur leermiddelen bij het CLU en sinds 2016 is zij directeur van het CLU.

    Het CLU Leermiddelen Adviescentrum adviseert bij het ontwikkelen, kiezen, evalueren en gebruiken van leermiddelen en richt zich daarbij op de leerzaamheid van deze leermiddelen. Het uitgangspunt is dat leerzame leermiddelen het leerproces zo effectief mogelijk moeten ondersteunen. Hierbij baseert het CLU zich op resultaten van wetenschappelijk onderzoek.

    Hendrianne was betrokken bij het onderzoek naar het keuzeproces van leermiddelen dat in opdracht van de PO-Raad plaatsvond in het schooljaar 2020/2021. De cursus is gebaseerd op de uitkomsten van dit onderzoek.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 50 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht