Waarom diversiteit in het lerarenteam nodig is

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Om recht te doen aan alle kinderen, moeten onderwijsteams een meer diverse samenstelling krijgen. Dat is de boodschap van voormalig lerarenopleider en onderzoeker Gerda Geerdink. In deze cursus legt ze uit dat diversiteit begint bij het kennen, herkennen en erkennen van verschillen. Je leert waarin kinderen en leraren verschillen, waarom het belangrijk is dat leraren verschillen en hoe opleidingen bijdragen aan diversiteit. Tot slot geeft Geerdink praktische tips voor hoe je als schoolleider zelf kunt bijdragen aan diversiteit. Een cursus die aan het denken zet!  

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in waarin kinderen en leraren (kunnen) verschillen
  • heb je je verdiept in waarom het belangrijk is dat verschillen tussen leraren (onderwijsprofessionals) erkend en uitgedaagd worden
  • heb je kennis van wat opleidingen doen om meer diversiteit binnen onderwijsteams te bewerkstelligen
  • weet je hoe je als schoolleider kunt bijdragen aan meer diversiteit binnen onderwijsteams

Auteur

  • dr. Gerda Geerdink

    Gerda Geerdink werkte vanaf 1990 als lerarenopleider op de pabo en de tweedegraads lerarenopleiding, beide van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In 2007 promoveerde ze op een onderzoek naar sekseverschillen in motivatie, curriculumperceptie en rendement op de pabo.

    In de jaren daarna was ze als onderzoeker en associate lector verbonden aan het kenniscentrum van de Faculteit Educatie van dezelfde hogeschool. Thema’s van haar lectoraat waren achtereenvolgens ‘Sekseverschillen in het onderwijs’ en ‘Kwaliteiten van lerarenopleiders’. Projecten waaraan ze met en voor lerarenopleiders/lerarenopleidingen heeft gewerkt zijn diversiteit, professionalisering en kwaliteitsverbetering door kennisdisseminatie en opleiden voor ‘ander onderwijs’.

    Geerdink was hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Lerarenopleiders en zat in de redactie van de herziene versie van de Kennisbasis voor lerarenopleiders (2016-2019). Ze is op dit moment betrokken bij de lerarenopleidingen en verwante opleidingen als beoordelaar van opleidingen en/of opleidingsplannen. Ze schreef mee als redactie aan het boek Vijftig jaar leraren opleiden.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht