Het volgen van jonge kinderen in de onderbouw

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Als jij een kleuterklas binnenloopt, waar let jij dan op? Het leren van jonge kinderen gebeurt op een andere wijze dan bij kinderen vanaf 7 jaar. In deze levensfase ontwikkelt het brein zich in een hoog tempo, evenals alle ontwikkelingsgebieden. Het ontwikkelen en leren vindt plaats op een informele wijze, terwijl vanaf groep 3 het formele leren meer centraal komt te staan. Het grip en zicht krijgen op de informele wijze van leren bij het jonge kind heeft te maken met hoe de visie op het leren vorm gegeven wordt.

In deze cursus leer je meer over hoe jonge kinderen leren en wat goed kleuteronderwijs is volgens drie verschillende visies. Hierna kun je met jouw onderbouwteam aan de slag met het formuleren van jullie eigen visie op goed kleuteronderwijs en het kiezen van een passend leerlingvolgsysteem. Na het volgen van deze cursus weet jij bovendien waar de inspectie naar kijkt in de onderbouw en waar jij zelf op kunt letten de eerstvolgende keer dat je een kleuterklas op jouw school binnenloopt.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je hoe je jouw team kunt begeleiden in het creëren van een visie op het leren van jonge kinderen
  • weet je hoe je jouw team kunt begeleiden in het maken van de goede keuzes ten aanzien van het vormgeven van het onderwijs aan jonge kinderen
  • weet je hoe je jouw team vanuit het curriculair spinnenweb kunt observeren, adviseren en begeleiden tot het uitvoeren van een congruente realistische werkwijze waarin de visie centraal staat
  • weet je hoe je het ontwikkelingsvolgmodel (OVM) als volgsysteem een bruikbare plaats binnen het curriculum kunt geven

Auteur

  • Kobi Wanningen

    Kobi Wanningen heeft achttien jaar als kindertherapeut gewerkt met jonge kinderen in het speciaal onderwijs. Daarnaast en daarna werkte ze als hogeschooldocent in de master ‘Educational Needs’ en was ze projectleider van het ontwikkelingsvolgmodel (OVM). In beide functies heeft ze haar expertise op het jonge kind opgebouwd. Door te werken in de praktijk en door als hogeschooldocent veel leraren te mogen begeleiden, kan ze theorie en praktijk gemakkelijk met elkaar verbinden en uitleggen. Tegenwoordig werkt ze als zelfstandig adviseur en trainer voor de kinderopvang, voorschoolse educatie, basisscholen en het speciaal onderwijs. Haar drijfveren en plezier liggen in het werk met jonge kinderen: het spelen en leren, observeren, stimuleren van de optimale ontwikkeling en antwoorden zoeken voor de complexe vragen van de jonge kinderen.                                                                           

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht