De toekomst van leren met technologie in het onderwijs

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 50 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Media en technologie hebben de maatschappij de laatste decennia sterk veranderd. Ook in het onderwijs is technologie niet meer weg te denken en blijven we nieuwe mediatoepassingen ontwikkelen. Als schoolleider heb je tijdens de coronacrisis vooral te maken gehad met online onderwijs op afstand. Nu stevenen we af op een mix van online en face-to-face onderwijs. Voor de schoolleider is een belangrijke rol weggelegd in het toepassen en ontwerpen van technologie en media in het onderwijs van de toekomst.

Deze cursus is niet bedoeld als stappenplan waarmee je direct aan de slag kan, maar als uitnodiging om na te denken over de toekomst van media en technologie in het onderwijs. Dr. Piet Kommers, pionier in media voor onderwijs en docent van deze cursus, biedt je hiervoor een terugblik, o.a. door te kijken naar de reacties uit het verleden op de introductie van nieuwe media in het onderwijs, en een vooruitblik, o.a. door te kijken naar de mogelijkheden op het gebied van deep learning, concept mapping en virtual reality.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je kennis van de kansen en de gevaren van social media in het onderwijs
  • heb je kennis van het belang van connectiviteit en samenwerkend leren
  • heb je je verdiept in het verband tussen leren, spelen en werken
  • heb je je verdiept in de verschillende leervormen wat de hoogste vorm van leren kan zijn
  • heb je je verdiept in de kracht van deep learning en concept mapping
  • weet je hoe je visuele en conceptuele voorstellingen in het onderwijs kunt inzetten

Auteur

  • dr. Piet Kommers

    Piet Kommers is pionier in media voor onderwijs en opleiding. Hij coördineerde NATO Research Workshops over cognitieve leeromgevingen. Zijn onderzoek was gericht op metacognitieve gereedschappen waarbij docenten en leerlingen hun kennisstructuur schematisch weergeven. Hij ontdekte dat leerlingen met een zwak kortetermijngeheugen aanzienlijk meer tijd besteden aan het leggen van verbindingen met bestaande voorkennis. Voor de opleiding tot chirurg maakte hij een model waarmee de ontwikkeling van endoscopische operaties in kaart kan worden gebracht. In het onderzoek werd duidelijk dat stereoptische beeldsystemen vooral een bijdrage leverden voor artsen met een wat lagere capaciteit tot ruimtelijke voorstelling.

    Voor zijn wereldwijde bijdragen aan onderwijsprojecten ontving hij het UNESCO ereprofessoraat op het gebied van Learning Technologies. Hij is een veelgevraagd gastspreker en oprichter van het tijdschrift International Journal for Web-Based Communities.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 50 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht