Leidinggeven aan teambreed handelingsgericht arrangeren

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Hoe implementeren jij en je team de nieuwe onderwijswetgeving ‘Wet Versterking positie ouders en leerlingen’ op school? En specifiek het Hoorrecht? Werkt jouw school handelingsgericht, maar stokt een aanpak of ingezette positieve ontwikkeling van leerlingen bij de volgende leerkracht? Teambreed handelingsgericht arrangeren is de sleutel tot succes. Jouw rol als schoolleider is cruciaal in een succesvolle, effectieve en duurzame aanpak. In deze cursus leert drs. Simone van Dijk je hoe jij samen met je IB’er/KC’er leiding kunt geven aan deze processen opdat alle leerlingen in jouw school elk jaar profiteren van een passende aanpak binnen een werkwijze die voldoet aan de nieuwe onderwijswetgeving.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je kennis van de voorwaarden en succesfactoren in leidinggeven aan teambreed handelingsgericht arrangeren
  • heb je je verdiept in hoe je teambreed arrangeren kunt inzetten ten behoeve van duurzame leerling- en schoolontwikkeling
  • weet je hoe je via een ondersteunende drie-fasestructuur kunt sturen op wederkerige en diepgaande uitkomsten in een ondersteuningsteamoverleg
  • heb je je verdiept in de techniek van waarderend onderzoekende gesprekken in relatie tot handelingsgericht arrangeren
  • weet je hoe je de techniek van waarderend onderzoekende gesprekken inzet bij teambreed arrangeren
  • heb je kennis van de Wet Versterking positie ouders en leerlingen, inclusief het hoorrecht, voor het primair onderwijs
  • weet je hoe je deze wetgeving inspectieproof kunt implementeren op jouw school

Auteur

  • drs. Simone van Dijk

    In 1991 studeerde Simone af aan de Universiteit van Amsterdam. Vervolgens heeft de zij-instroom-Montessori-Pabo voltooid en een aantal jaren gewerkt als docent VO en leerkracht PO. Sinds 2000 is zij nageschoold tot en aan de slag gegaan als leidinggevende, coach, co-teacher, trainer en onderwijs- en communicatieadviseur. Regelmatig geeft zij als docent gastlessen in het (post)hbo en lezingen en workshops op congressen. Ze is auteur van diverse artikelen en vijf boeken over onderwijs, persoonlijk leiderschap, handelingsgericht werken en arrangeren. Ook staat Simone nog regelmatig voor de klas als co-teacher of invalleerkracht.

    Simone heeft zich gespecialiseerd in (leer)gedrag, handelingsgericht werken & arrangeren en traumasensitief onderwijs. Dagelijks begeleidt zij scholen en medewerkers van samenwerkingsverbanden rond vragen over hoe je de leerling beter kunt ‘horen’ en betrekken bij zijn ontwikkeling, juist ook wanneer er zorgen zijn, hoe je als tandem directeur-IB’er/KC’er overleggen effectiever kunt maken, hoe je als extern deskundige een ondersteunende rol kunt invullen, hoe je als IB’er/KC’er leerkrachten beter kunt voorbereiden op soms complexe gespreksvoering, en nog veel meer zaken die zich niet gemakkelijk vanuit de theorie naar de praktijk laten vertalen. Ga voor meer informatie naar www.simonetraint.nl.

    Publicaties van Simone:

    • Meester in de klas, 2018 (5e druk)
    • Arrangeer samen, 2015 (4e druk)
    • WUG- een beter OT voor leerkracht en leerling, 2021
    • Arrangeren voor gevorderden, 2021
    • Bij de boeken hoort een handige Kaartenset: het OT in drie fases
    • Het grote invalboek (2024)

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht