Professionalisering en begeleiding van startende docenten

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Docenten die net gestart zijn in het mbo, zijn nog niet klaar met leren: het echte werk begint dan pas. Hoe kun jij als nieuwe docent je eigen talent leren herkennen en benutten? En hoe kun je als meer ervaren docent je startende collega's goed begeleiden? Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat starters zich kunnen ontwikkelen tot zelfverzekerde docenten die met plezier naar hun werk gaan? In deze cursus, die voor zowel startende docenten zelf, als begeleiders van startende docenten interessant is, legt Giel Kessels dat aan je uit.

Preview

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus:

  • ken je de functies, rollen en taken van onderwijsgevenden in het mbo
  • weet je in welke leerkuil een startende docent kan belanden
  • kun je je eigen talenten en die van je collega’s herkennen en ontwikkelen
  • weet je waaruit een goed inductieprogramma moet bestaan en hoe je dit goed in kunt zetten
  • kun je door middel van het beroepsbeeld mbo de ontwikkelkansen van jezelf en je team in kaart brengen

Bekwaamheid

In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheid:

  • Brede professionele basis: je leert je talenten te herkennen en ontwikkelen en je startende collega’s als ervaren docent goed te helpen zich verder te professionaliseren

 

Auteur

  • Giel Kessels

    Als docent in het mbo geeft Giel Kessels les op het Summa College aan (voornamelijk) BBL-studenten autotechniek. Dit zijn studenten van niveau 2 en 3 die vier dagen per week in een garagebedrijf werken en een dag per week op de opleiding leren. De studenten leren en werken in een contextrijke omgeving waarbij werken in de praktijk een belangrijk element is.
    Naast het begeleiden van studenten en het maken van onderwijs heeft Giel een nieuwsgierigheid in onderzoek. Giel is bezig met een promotie-onderzoek naar studentmotivatie voor toetsen. Hoe kun je studenten meer motivatie-ondersteunde toetsen aanbieden zodat de studenten beter kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.
    Omdat vanuit onderzoek het onderwijs degelijk en duurzaam verbeterd kan worden, houdt Giel zich bij de BVMBO (beroepsvereniging voor opleiders in het mbo) bezig met het tastbaar en zichtbaar maken van de effecten van wetenschappelijk onderzoek in de onderwijspraktijk.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht