Motiverend lesgeven én toetsen

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Gemotiveerde mensen leren meer en dieper, waardoor het geleerde beter beklijft. Als docent kun jij de motivatie van jouw studenten op verschillende manieren ondersteunen. Niet alleen tijdens het lesgeven, ook bij het ontwerpen van opdrachten en toetsen. Maar hoe zorg je ervoor dat de student zich uitgedaagd én competent genoeg voelt? En hoe draagt het bieden van keuzemogelijkheden tijdens opdrachten of toetsen bij aan een verhoogde motivatie? Dat (en nog veel meer) bespreekt Giel Kessels in deze cursus. De vele praktische tips, voorbeelden en opdrachten die je in deze cursus aangereikt krijgt, bieden jou handvatten om jouw studenten nog gemotiveerder te krijgen voor het volgen van jouw lessen én het maken van de opdrachten en toetsen.  

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • bepalen met welk (leer)doel je een opdracht of toets inzet
  • motivatie-ondersteunende principes toepassen in jouw onderwijs
  • opdrachten en toetsen (her)ontwerpen waarbij de studentmotivatie ondersteund wordt

 

In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheid:

  • Vakdidactisch: je bent in staat jouw lessen en toetsen zo in te richten dat ze de motivatie van studenten positief beïnvloeden

Auteur

  • Giel Kessels

    Als docent in het mbo geeft Giel Kessels les op het Summa College aan (voornamelijk) BBL-studenten autotechniek. Dit zijn studenten van niveau 2 en 3 die vier dagen per week in een garagebedrijf werken en een dag per week op de opleiding leren. De studenten leren en werken in een contextrijke omgeving waarbij werken in de praktijk een belangrijk element is.
    Naast het begeleiden van studenten en het maken van onderwijs heeft Giel een nieuwsgierigheid in onderzoek. Giel is bezig met een promotie-onderzoek naar studentmotivatie voor toetsen. Hoe kun je studenten meer motivatie-ondersteunde toetsen aanbieden zodat de studenten beter kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.
    Omdat vanuit onderzoek het onderwijs degelijk en duurzaam verbeterd kan worden, houdt Giel zich bij de BVMBO (beroepsvereniging voor opleiders in het mbo) bezig met het tastbaar en zichtbaar maken van de effecten van wetenschappelijk onderzoek in de onderwijspraktijk.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht