Online nascholing voor leraren
 

De Onderwijsinspectie: wat kun je verwachten?

Informatie: 

Misschien heb je het al vaker meegemaakt, misschien nog nooit: een bezoek van de Onderwijsinspectie. Het klinkt erg spannend, maar moet dat het ook zijn? In deze cursus wordt duidelijk wat je kunt verwachten en waarom. Ook worden de verschillende taken en onderdelen van de Onderwijsinspectie besproken en wordt gekeken naar wat een inspecteur eigenlijk doet.

Hoewel de Onderwijsinspectie zich grotendeels richt op het bestuur van een school, richt deze cursus zich vooral op wat een bezoek betekent voor jou, de leerkracht. 

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • je voorbereiden op verschillende soorten inspectie-onderzoeken
  • inspelen op de hoofdlijnen, de domeinen en de deugdelijkheidseisen van het waarderingskader, specifiek gericht op docenten
  • uitleggen wat de eisen uit het Onderwijsresultatenmodel Voortgezet Onderwijs zijn
  • de belangrijkste bevindingen uit ‘De Staat van het Onderwijs’ vinden en toepassen
Docent: 

Jaap de Jonge

Jaap de Jonge is zijn loopbaan in het onderwijs begonnen als leerkracht in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Vervolgens is hij directeur geweest van een aantal basisscholen, waarna hij de overstap maakte naar de Onderwijsinspectie om daar als inspecteur gedurende vijf jaar aan de slag te gaan. Gedurende deze periode rondde hij zijn MBA-opleiding, Management of Education af. Na zijn loopbaan bij de Inspectie startte hij als onderwijsadviseur en is hij de laatste jaren werkzaam als senior adviseur bij Expertis. Daarnaast is hij actief binnen de PO-raad en vanuit de Vliegende Brigade ondersteunt hij onvoldoende en zeer zwakke scholen.

Reviewer: 

Myriam Lieskamp

Myriam Lieskamp heeft een passie voor het onderwijs. In haar werk zoekt zij voortdurend naar de verbinding tussen beleid, theorie en de dagelijkse onderwijspraktijk. Zij is 22 jaar lang leraar in het speciaal basisonderwijs geweest, waarna zij 20 jaar bij bij CNV Onderwijs werkte als o.a. trainer en beleidsadviseur. Bij CNV Onderwijs was zij voornamelijk betrokken bij onderwijsinhoudelijke dossiers, zoals het overleg met de Onderwijsinspectie, Curriculum.nu, internationale onderzoeken zoals PISA, TALIS en PIAAC,  schoolleiders, professionele ruimte, beroepstrots en strategisch hr-beleid.

Sinds 2015 is zij zelfstandig onderwijsadviseur. Zij begeleidt docenten, teams, scholen en bestuurders in het funderend onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs. Door haar ervaring in alle sectoren biedt zij begeleiding en ondersteuning “op maat”. Zij houdt zich vooral bezig met strategische vraagstukken rond de (kwaliteits)ontwikkeling van scholen. Zij zoekt daarbij naar de verbinding met het leren voor de toekomst en de uitdagingen die dit meebrengt voor onderwijsorganisaties.