Online nascholing voor leraren
 

Nederlands: straatpoëzie in de klas

Informatie: 

Het is niet altijd makkelijk om je leerlingen te enthousiasmeren voor poëzie. Bovendien vind je het zelf misschien lastig om poëzie te analyseren of toe te lichten in de klas. In deze cursus leer je hoe je straatpoëzie kunt inzetten in de klas. Je leert wat de geschiedenis is van straatpoëzie en je maakt kennis met een online database van gedichten die te lezen zijn in de openbare ruimte van Nederland en Vlaanderen. Je leert een theorie kennen over de linguïstische code en de materiële code van poëzie en die theorie leer je gebruiken om straatgedichten te analyseren en gesprekken op gang te brengen met leerlingen over straatgedichten. De opgedane kennis gebruik je ten slotte om een creatieve schrijfopdracht rond straatpoëzie uit te voeren.

In de cursus wordt aangegeven welke opdrachten geschikt zijn voor de onderbouw en bovenbouw. Vaak kunnen opdrachten 'vertaald' worden naar verschillende leeftijden en onderwijsniveaus. Vooral wat betreft de theoretische begrippen die in deze cursus behandeld worden, is het aan te raden om die ideeën in het vmbo en in de onderbouw enkel te behandelen zonder de specifieke termen te gebruiken.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop­ van deze cursus:

  • weet je in welke vormen Nederlanders vooral poëzie ervaren en kun je een koppeling maken naar de belevingswereld van leerlingen op dit terrein
  • kun je uitleggen wat straatpoëzie is
  • weet je meer over de geschiedenis van straatpoëzie
  • ken je de doelen van straatpoëzie
  • kun je de website Straatpoezie.nl inzetten in je onderwijs
  • kun je de theorie over de linguïstische code en de materiële code van poëzie uitleggen en toepassen in het analyseren van straatgedichten
  • kun je een gesprek op gang brengen over straatgedichten
  • kun je een creatieve schrijfopdracht rond straatpoëzie uitvoeren met leerlingen

 

Docent: 

dr. Kila van der Starre

Kila van der Starre is literatuurwetenschapper en poëziecriticus. In haar proefschrift Poëzie buiten het boek. De circulatie en het gebruik van poëzie (Universiteit Utrecht) besteedt ze aandacht aan non-boekpoëzie, waaronder straatpoëzie, poëzietatoeages en Instagrampoëzie. Met Jeroen Dera en Sarah Posman stelde ze de essaybundel Dichters van het nieuwe millennium (2016) samen en met Babette Zijlstra publiceerde ze het poëzie-doe-boek Woorden temmen (2018). Kila van der Starre is beheerder van Straatpoezie.nl, zetelt in de redactie van De Reactor, werkt voor De PlusNederlands Schrijfakademie en verzorgt onderwijs aan de Universiteit Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam.

©Joost Bataille

Reviewer: 

Ruuth Verhoeff

Na een afgeronde studie journalistiek is Ruuth in het onderwijs terechtgekomen. Inmiddels is hij alweer ruim elf jaar met veel plezier werkzaam in zowel het voortgezet onderwijs als het middelbaar beroepsonderwijs als docent Nederlands/mentor. Hij is altijd bezig zijn onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Daarnaast schrijft hij af en toe een artikel op Vernieuwenderwijs.