Informatie:
Bijna dagelijks wordt beschreven hoe informatie- en communicatietechnologieën ons een revolutie in het onderwijs zullen (moeten) verzorgen. Het probleem is dat veel verhalen mythes zijn, gebaseerd op ideologie, zogenoemd gezond verstand, of – in de ergste gevallen – winstbejag. Voorbeelden hiervan zijn de mens als multitasker, de leerling als digital native / homo zappiëns, multimedia als leerverbeteraars, en de laptop of tablet als ultiem leergereedschap. Deze cursus zal deze en andere mythes ontzenuwen (en zal duidelijk maken wat je in het onderwijs beter niet kunt doen) maar zal ook advies geven over wat je wel kunt doen.
5 augustus 2021
Preview video:
Leerdoelen:
Na afloop van deze cursus kun je:
- de empirische basis van het gebruik van multimedia in het onderwijs duiden
- omschrijven wat de wetenschap over ICT-mythes in het onderwijs laat zien
- uitleggen waarom mythes schadelijk kunnen zijn voor het leren
- ICT-mogelijkheden die wél effectief blijken, toepassen in je lessen