Online nascholing voor leraren
 

Virtual en augmented reality: kijk je ogen uit!

Informatie: 

Zou je je leerlingen soms het liefst naar de maan willen sturen? Helaas is dat lastig … Maar, gelukkig is er een heel goed alternatief: maak kennis met virtual en augmented reality!
In deze cursus leer je de basis van virtual reality (VR) en augmented reality (AR): innovatieve technieken om je onderwijs leuker, maar ook leerzamer te maken. Waarom zou je het gebruiken en hoe kun je het inzetten in de klas? Je maakt kennis met verschillende apps die je direct kunt gebruiken en je krijgt ideeën om zelf VR- en AR-content te maken. Of wat misschien nog wel leuker is: laat je leerlingen zelf de content maken! Deze cursus is bedoeld om je te informeren over de mogelijkheden en om de stap naar het gebruik van VR en AR in je onderwijs zo laagdrempelig mogelijk te maken.

22 februari 2021
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • het verschil tussen virtual reality en augmented reality beschrijven
  • de meerwaarde van het gebruik van virtual en augmented reality benoemen
  • enkele voorbeelden van virtual en augmented reality toepassingen voor het onderwijs beschrijven
  • benoemen wat de meerwaarde kan zijn van het gebruik van virtual en augmented reality in het onderwijs
  • benoemen met welke mogelijke gevaren je rekening moet houden bij het gebruik van virtual en augmented reality
  • bestaande virtual en augmented reality content vinden en gebruiken
  • eigen virtual en augmented reality content maken
Auteur: 

Cindy Meijaard MSc

Cindy Meijaard is werkzaam als consultant innovatie bij IT-Workz. IT-Workz is gespecialiseerd in technologische ontwikkelingen en de didactische mogelijkheden daarvan in het onderwijs. De passie van Cindy Meijaard ligt bij innovaties binnen wetenschap, techniek en ICT. Ze werkt aan diverse projecten op het gebied van onderwijs en ICT. Als trainer en adviseur houdt ze zich bezig met onderwerpen zoals virtual en augmented reality, 3D-printen, Office 365 en Prowise Presenter.

Reviewer: 

Brenda Stoffele MA

Brenda Stoffele is in 2009 afgestudeerd aan het conservatorium in Zwolle. Ze heeft een paar jaar gewerkt als docent muziek in het Westen van het land. Vervolgens heeft ze in Den Haag bij een digitale uitgeverij gewerkt en scholen geholpen met het implementeren van ICT beleid. Daarna is ze als afdelingsleider havo-vwo aan de slag gegaan op het Edith Stein College in Den Haag en daar 8 jaar werkzaam geweest. Inmiddels heeft ze de master educational leadership afgerond en is ze conrector op het Lyceum Ypenburg. Haar motto is: samen het onderwijs zo vormgeven dat de brug tussen thuis en de maatschappij zo klein mogelijk wordt. Op naar een leven lang leren!