Informatie:
Bij de mens- en maatschappijvakken moeten leerlingen veel schrijven. Inhoudelijke kennis, begrip en vakspecifiek redeneren worden doorgaans getoetst door het schrijven van kortere en langere teksten, bijvoorbeeld antwoorden op toetsvragen, essays of werkstukken. In deze cursus maak je kennis met een aantal didactische principes die je in staat stellen om aandacht aan schrijfvaardigheid te geven op zo’n manier dat het aansluit bij de doelen van het schoolvak. Het gaat hierbij zowel om het beantwoorden van toetsvragen, als het schrijven van langere teksten.
Preview video:
Leerdoelen:
Hoofddoel: het kennen en kunnen toepassen van vier ontwerpprincipes om leerlingen te ondersteunen bij het schrijven vakteksten.
Na afloop van de cursus kun je:
- problemen benoemen die leerlingen ondervinden bij het schrijven in de mens en maatschappijvakken
- de kenmerken van de taal van je eigen vak vaststellen
- vier kenmerken van de didactiek van taalgericht vakonderwijs benoemen
- vier instructiemethoden gericht op het verbeteren van de schrijfvaardigheid van leerlingen benoemen, toelichten en toepassen in concrete lessituaties