Online nascholing voor leraren
 

Studiekeuze: een keuze voor de rest van hun leven?

Informatie: 

Van docenten wordt verwacht dat zij leerlingen bij het studiekeuzeproces kunnen begeleiden. Daarom is het goed om te weten hoe zo’n keuzetraject eruit kan zien. Ook het onderscheiden van de belangrijke aspecten die tijdens dat gehele proces meewegen is een belangrijke vaardigheid van docenten. De begeleiding bij de studiekeuze kan dan tijdens diverse punten in het proces plaatsvinden. Soms hoeft enkel het begin van het traject aangewakkerd worden. Soms moet beseft worden dat er een stapje in de studiekeuze is overgeslagen, waardoor de leerling beter eerst erop gewezen kan worden dat hij dat bewuste stapje ook moet zetten. Deze cursus is daarom gericht op het besef dat de leerling niet direct aan de juiste keuze geholpen hoeft te worden, maar dat je in iedere stap iets voor hem of haar kunt betekenen. Door de mogelijke fases van het keuzeproces te onderzoeken en te weten welke relevante aspecten er allemaal bij het maken van de keuze komen kijken, is het begeleiden bij studiekeuze opeens echt begeleiden en niet: kiezen namens of voor de leerling. 

1 januari 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • leerlingen begeleiden bij het studiekeuzeproces
  • de fasering van het studiekeuzeproces benoemen
  • het onderscheid tussen de interne en externe oriëntatie bij de leerling beschrijven, evenals de facetten die daarbij horen
  • diverse aspecten en partijen benoemen die het studiekeuzeproces beïnvloeden
  • de leerling in een praktijksituatie helpen om een volgende stap te zetten in zijn keuzeproces 
Auteur: 

drs. Carine Vos

Carine Vos is loopbaanprofessional. Ze heeft zich in haar loopbaanadviespraktijk gespecialiseerd in studiekeuze en profielkeuze en begeleidt daarbij jongeren (maar ook volwassenen) die ergens in het keuzeproces vastlopen. In 2012 schreef zij twee boeken voor jongeren op dit gebied. De rest van je leven? begeleidt de leerling stap voor stap naar een mogelijke studiekeuze. Had ik maar… is meer gericht op profielkeuze. Ook begeleidt zij leraren, mentoren en decanen hoe zij LOB-gesprekken kunnen voeren en geeft zij workshops en voorlichting over deze onderwerpen.