Informatie:
We worden overspoeld met informatie: van redactionele artikelen in de krant tot vluchtige tweets en posts op Facebook. Het is steeds lastiger om nieuws op waarde te schatten. Wat is waar en wat niet? Sociale media doen hier nog een schepje boven op. En als we zelf op zoek gaan naar informatie krijgen we in minder dan 0,25 seconden meer dan honderdduizend hits. Het is de kunst om hieruit de goede informatie te halen. En dat is nog niet zo eenvoudig. In deze cursus ga je nadenken over de invloed van de multimediale informatiemaatschappij. Je leert informatie zoeken en hieruit de goede informatie te selecteren.
1 augustus 2020
Preview video:
Leerdoelen:
Na afloop van deze cursus kun je:
- verschillende modellen voor informatievaardigheden benoemen
- de manier beschrijven waarop zoekmachines werken en kun je leerlingen specifieke zoekmachines aanraden
- zoektechnieken gebruiken om slimmer te zoeken in Google
- beschrijven wat er verstaan wordt onder de filterbubbel en hoe jij hier invloed op hebt
- de verschillen tussen search en social advertising inzichtelijk maken
- verschillende vormen van nepnieuws herkennen
- in de les praktische werkvormen m.b.t. informatievaardigheden toepassen