Online nascholing voor leraren
 

Flipping the classroom – de basis

Informatie: 

Door van de uitleg die je normaal gesproken tijdens de les geeft een video te maken, hou je tijd over om leerlingen te begeleiden met opdrachten en vragen. Dit is Flipping the Classroom! Maar hoe werkt het nu eigenlijk? In deze cursus leer je hoe dit nieuwe onderwijsconcept werkt en hoe je dit kunt toepassen in je eigen lespraktijk. We kijken naar de meerwaarde van Flipping the Classroom en laten zien welke vaardigheden nodig zijn om het optimaal en succesvol in te zetten.

1 augustus 2019
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van de cursus kun je:

  • uitleggen wat Flipping the Classroom inhoudt en waar het vandaan komt
  • het Flipping the Classroom-model implementeren in jouw onderwijs
  • de instructie in de klas op verschillende manieren digitaliseren
  • activerende werkvormen passend bij een flipped classroom inzetten in de les
Auteur: 

Erik Woning MA

Erik Woning houdt zich al jaren bezig met onderwijsinnovatie, technologie en is dol op creatieve sessies met enthousiaste leraren. Erik heeft diverse rollen bij Kennisnet vervuld en heeft hier onder andere de Vier in Balans-tool ontwikkeld, meegeschreven aan het Trendrapport en vele workshops en presentaties gegeven rondom innovatieve thema’s als Flipping the Classroom, Learning Analytics, gepersonaliseerd onderwijs en gamification.
Als Consultant Innovatie voor Lab to Learn zet Erik zich in om de kennis van de afdeling Innovatie met het onderwijs te delen. Met name thema’s als Leren Programmeren, Learning Analytics en de EduCheck voor het primair onderwijs krijgen aandacht van hem.

Hannelore Engels

Als consultant innovatie voor Lab to Learn houdt Hannelore Engels zich bezig met het maken van de vertaalslag van technologische ontwikkelingen naar innovatieve toepassingen voor het onderwijs. Met een frisse kijk op eigentijdse vormen van educatie en kennisoverdracht deelt zij graag haar deskundigheid op het gebied van innovatief leren. Hannelore heeft in haar loopbaan voor verschillende branches en uiteenlopende doelgroepen mogen werken, maar altijd stond aan de basis de vraag centraal: hoe kun je mensen helpen op eigentijdse manier kennis te vergaren? De laatste jaren is daar met de opkomst van social media platformen een interesse naar social learning bijgekomen. De technologische ontwikkelingen gaan ontzettend snel, maar Hannelore blijf graag leren… over hoe mensen leren!