Online nascholing voor leraren
 

De relatie met je leerlingen: van dramadriehoek naar groeidriehoek

Informatie: 

Soms kun je je leerlingen wel achter het behang plakken. Je schiet uit je slof om de groep aan de gang te krijgen, maar voelt je tegelijkertijd vervelend omdat je liever de sfeer goed houdt. In sommige leerlingen heb je veel tijd gestopt om hen te begeleiden, maar desondanks vervallen zij steeds weer in dezelfde fout. Je ontkomt er niet aan: soms erger je je aan hen en daar voel je je machteloos over.Veel docenten herkennen deze gevoelens.

In deze cursus maak je kennis met de gedragspatronen in de dramadriehoek. Hoe herken je welke patronen in een bepaalde situatie een rol spelen? En welke interventies kun je doen om gedrag te bewerkstelligen dat past in de groeidriehoek, zodat jijzelf en je leerlingen zich met plezier aan het leerproces kunnen wijden?

1 augustus 2019
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van de cursus kun je

  • de gedragspatronen in de dramadriehoek herkennen
  • reflecteren op je eigen proces binnen de dramadriehoek
  • op basis van je waarnemingen en je reflectie daarop, effectiever interveniëren
  • gerichte interventies doen binnen de groeidriehoek
Auteur: 

drs. Klaas Jan Terpstra

Klaas Jan Terpstra is trainer-coach en oprichter van OsmoConsult. In die hoedanigheid verzorgt hij veel trainingen voor mentoren en docenten op het gebied van leerlingbegeleiding. Daarnaast is hij kernopleider en directeur van de tweejarige Registeropleiding Synergetisch Coachen. Hij heeft een lange ervaring in het onderwijs als docent scheikunde en ANW, leerlingbegeleider en lerarenopleider aan de Universiteit Leiden. Hij is zowel afgestudeerd in de fysische chemie als in de didactiek. Bovendien heeft hij de opleiding gestalt en systemisch werk afgerond en heeft hij ervaring met familie- en organisatie-opstellingen. In al zijn opleidingen, trainingen en coaching van teams staat het kunnen aangaan van verbinding met de ander centraal. Leren, ontwikkelen en groeien, gebeurt altijd in relaties tussen mensen. Zijn drijfveer is mensen in staat te stellen om hun eigen grond te vinden om vanaf daar verder te kunnen groeien.