Online nascholing voor leraren
 

Regie over jouw tijd

Informatie: 

Werken in het onderwijs is een heel gevarieerd beroep met allerlei verschillende rollen en taken. Je hebt te maken met verschillende soorten planningen en tijdsperioden, en de invloed die je hierop hebt varieert. Je hebt het gevoel een heleboel balletjes hoog te houden..

Steeds meer docenten voelen de druk om onder schooltijd, als de leerlingen zelfstandig bezig zijn, andere dingen tussendoor te doen. Dan heb je het maar gedaan, dat kan wel even tussendoor, eventjes dit en eventjes dat. Onder schooltijd kun je zo versnipperde aandacht hebben voor wat je doet. In deze cursus leer je regie over jouw tijd te krijgen. Regie hebben over jouw tijd betekent niet dat je alles gaat doen, dat je to-dolijst elke dag afkomt of dat je agenda een stuk leger wordt. Wat je bereikt met regie over jouw tijd, is dat je je taken zonder afleiding (intern of extern) kunt uitvoeren. Toegewijd met de juiste aandacht. Het betekent dat je keuzes kunt maken in wat je doet, prioriteiten kunt stellen en “nee” kunt zeggen. En over de dingen die je wel doet, maak je bewust beslissingen over wanneer, waar en hoe je dit doet en hoeveel tijd je hiervoor vrijmaakt.

Om het meest uit deze cursus te halen, kun je hem het beste volgen vóór het begin van het schooljaar of tijdens een schoolvakantie. Je kunt dan een stapje terugnemen en reflecteren, maar ook even resetten en een goede start maken voor de komende periode.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de executieve functies benoemen en herkennen
  • stappen nemen om je persoonlijke planning te organiseren in je agenda
  • jouw taken verzamelen en een Eerstvolgende-Actie-lijst maken
  • middels verschillende manieren van timeboxen regelmaat in je planning verkrijgen
  • in bepaalde situaties vaker "nee" durven te zeggen
  • prioriteiten stellen door het Paretoprincipe toe te passen
  • jouw tijd effectief benutten door gebruik te maken van de Pomodorotechniek
Docent: 

Angela Kouwenhoven

Angela Kouwenhoven is sinds 2003 leerkracht in het primair onderwijs. Sinds haar Bachelor of Education en haar Master SEN Gedragsspecialist, is zij vrijwillig actief geweest bij CNV Onderwijs, de LBGS en de Onderwijscoöperatie. Hier heeft ze zich op verschillende manieren ingezet voor netwerkbijeenkomsten, professionalisering, werkdruk en voorlichting. Hieruit heeft zij zich kunnen ontwikkelen als adviseur en trainer en staat inmiddels als invaller voor de klas in de regio Rotterdam. Onder de naam 2Be-Have geeft ze lezingen, workshops en trainingen aan leerkrachten of scholen met betrekking tot de Brede Professionele basis, werkdruk en werkplezier. Hierover schrijft ze ook en is trainer voor GTD en coach van EQfit en Teachers' Trail.

Reviewer: 

Anna van Sas MA

Anna van Sas heeft de bachelors Duitse taal & cultuur en Taalwetenschap en de master Duitslandstudies afgerond. Tijdens haar studie heeft zij een tijd in Berlijn gewoond en stage gelopen bij de Nederlandse Ambassade op de afdeling Pers- en Culturele Zaken. Ze heeft enkele jaren bij Uitgeverij Intertaal gewerkt als educatief adviseur en redacteur Duits. Daarna heeft zij het Onderwijstraineeship gedaan en hiermee o.a. haar eerstegraads bevoegdheid Duits behaald. Sinds 2014 geeft ze les op een middelbare school in Amsterdam. Naast haar werk als docent is ze freelance redacteur. Ook volgt ze op dit moment de opleiding tot proces-begeleider Lesson Study.