Aardrijkskunde: virtueel veldwerk

Informatie

Veldwerk hoort bij het vak aardrijkskunde. Het is een van de beste manieren om abstracte theorie te verduidelijken. Uit onderzoek blijkt dat goed ontworpen en uitgevoerde veldwerkactiviteiten een positieve bijdrage leveren aan het leren van leerlingen. Maar vanwege het strakke rooster, beperkte budgetten, weersonzekerheid en zorgen over de veiligheid van leerlingen is het een hele toer regelmatig veldwerk te organiseren. Virtual reality (VR) kan een goede aanvulling bieden op het veldwerk in een curriculum. Met virtual reality kun je leerlingen een veldwerkachtige leerervaring bieden. Op VR-expeditie neem je ze mee langs excursiepunten of kunnen ze zelfstandig op verre plaatsen rondneuzen en vragen beantwoorden. Met een relatief kleine investering haal je de buitenwereld in het klaslokaal. Wat heb je ervoor nodig en hoe pak je zoiets aan? 

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • ben je je bewust van de kenmerken van verschillen aanpakken van virtueel veldwerk: docent-gestuurde excursies, veldwerkonderzoek met een opdrachtenboekje, en inquiry-based veldwerk
  • kun je virtueel veldwerk gebruiken in de voorbereiding of nabespreking van echt veldwerk
  • weet je wat de voordelen en nadelen zijn van virtueel veldwerk ten opzichte van echt veldwerk
  • kun je ontwerpprincipes  voor een goed VR-veldwerk toepassen

Auteur

  • dr. Tim Favier

    Tim Favier is lerarenopleider bij de Universiteit Utrecht. Naast het lesgeven aan toekomstige aardrijkskundedocenten doet hij ook onderzoek naar o.a. duurzaamheidseducatie, ICT-didactiek en de toepassing van kaarten in het onderwijs.