Klassenmanagement: organisatie van de leeromgeving

Informatie

Klassenmanagement staat aan de basis van het beroep leerkracht basisonderwijs. Als de organisatie van je leeromgeving niet in orde is, dan kun je immers geen lesgeven. Met goed klassenmanagement voldoe je aan de basisbehoeften van leerlingen om tot leren te komen.

Voor veel startende leraren is het creëren van een positief pedagogisch en productief groepsklimaat een flinke opgave. Het is daarom van belang dat je inzicht hebt in de belangrijkste onderdelen van klassenmanagement. Wat is klassenmanagement precies en hoe kun je dit leren? Daar gaat deze cursus over. Vijf hoofdstukken vormen het fundament dat je nodig hebt om je klas te organiseren. De aangereikte theorieën en strategieën zijn erop gericht om je handelingsrepertoire op het gebied van klassenmanagement te vergroten. Deze cursus omvat een aantal onderdelen van het brede pallet aan klassenmanagementstrategieën.

De cursus is bedoeld voor startende leraren, zij-instromers, herintreders en leraren die hun klassenmanagementvaardigheden willen opfrissen.

Preview

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus kun je:

  • een brede definitie van klassenmanagement geven vanuit recent wetenschappelijk onderzoek
  • je klaslokaal efficiënt en aantrekkelijk inrichten
  • positieve regels, afspraken en routines opstellen en handhaven in je klas
  • systematisch rondes lopen via het GIP-model
  • een dag- of weekplanning maken voor je klas
  • een plan maken om je eigen planning, timemanagement en effectieve leertijd in de klas te verbeteren

Auteur

  • drs. Miriam Klamer-Hoogma

    Miriam Klamer-Hoogma is pedagogisch antropoloog, lerarenopleider, onderwijsadviseur en holistisch therapeut. Zij heeft o.a. antropologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. In 2009 richtte zij het bureau SynergieAdvies op, nadat ze als leerkracht in het basisonderwijs werkzaam was geweest. In 2018 verscheen het boek Klassenmanagement van haar hand (Noordhoff Uitgevers). Zij is van 2010 - 2020 lecturer Pedagogiek en instituutsopleider geweest aan de Pabo, Hogeschool van Amsterdam. Zij is momenteel holistisch lerarenopleider bij het Nieuwetijdscentrum in Maarssen. Miriam begeleidt, coacht, traint leraren, kinderen, ouders, studenten in holistisch lesgeven en hoogsensitiviteit.

    Haar speerpunten zijn: holistisch onderwijs, hoogsensitiviteit bij leraren en kinderen, verbinding in de klas, klassenmanagement en sociaal emotioneel leren. 

Reviewer

  • drs. Anouk Geelen

    Anouk Geelen is afgestudeerd taalwetenschapper en werkt sinds 2008 in het basisonderwijs.  Ze heeft de Master Educational Needs afgerond en is als leerkracht en intern begeleider werkzaam op basisschool de Windroos in Wijk bij Duurstede. Naast haar werk als leerkracht heeft zij meegeschreven aan de rekenmethode Getal en Ruimte junior.