Nederlands: straatpoëzie in de klas

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Hoe krijg je leerlingen enthousiast voor poëzie? In deze cursus leer je hoe je straatpoëzie kunt gebruiken om poëzie levend en herkenbaar te maken. Je ontdekt waar straatpoëzie vandaan komt en maakt kennis met een online verzameling van straatgedichten uit Nederland en Vlaanderen. 

Je leert een eenvoudige theorie waarmee je taal en vorm van poëzie kunt analyseren én bespreken met je klas. Daarmee voer je echte gesprekken over betekenis, beeld en beleving. Aan het eind van de cursus ontwerp je een creatieve schrijfopdracht die je direct kunt inzetten. Zo wordt poëzie persoonlijk, zichtbaar en inspirerend voor jouw leerlingen.

Preview

Leerdoelen

Na afloop­ van deze cursus:

  • ben je op de hoogte van de geschiedenis van straatpoëzie
  • ken je de doelen van straatpoëzie
  • kun je de website Straatpoezie.nl inzetten in je onderwijs
  • kun je de theorie over de linguïstische en de materiële code van poëzie toepassen in het analyseren van straatgedichten
  • kun je een creatieve schrijfopdracht rond straatpoëzie uitvoeren met leerlingen

Auteur

  • dr. Kila van der Starre

    Kila van der Starre is neerlandica, universitair docent-onderzoeker en hoofd van de opleiding Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht. In haar prijswinnende proefschrift Poëzie buiten het boek. De circulatie en het gebruik van poëzie (2021) besteedt ze aandacht aan non-boekpoëzie, waaronder straatpoëzie, poëzietatoeages en Instagrampoëzie. Met Jeroen Dera en Sarah Posman stelde ze de essaybundel Dichters van het nieuwe millennium (2016) samen, met Babette Zijlstra publiceerde ze het poëzie-doe-boek Woorden temmen (2018) en in 2024 was ze juryvoorzitter van de P.C. Hooftprijs.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht