Natuurkunde: dynamisch modelleren

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Leerlingen die bekwaam zijn in modelleren zijn beter in staat om verbanden tussen grootheden en formules te herkennen. Bovendien kun je door te modelleren lastige wiskundige berekeningen omzeilen, waardoor leerlingen toch in staat zijn om hele complexe problemen op te lossen. Volgens docent Joris Melis kun je niet vroeg genoeg met modelleren beginnen. In deze cursus laat hij je kennismaken met de didactiek achter modelleren, zowel voor docenten in de onderbouw als in de bovenbouw. De cursus zit boordevol praktische tips voor didactische werkvormen en het zelf ontwikkelen van onderwijsmateriaal en je leert hoe software modellen oplost en daarmee jou en je leerlingen veel tijd en energie bespaart.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  •  weet je precies wat (dynamisch) modelleren is en waarom dit zo belangrijk is bij natuurkunde.
  •  kun je een ontwerpcyclus toepassen bij het maken van modellen.
  • heb je kennisgemaakt met verschillende didactische werkvormen die je direct in jouw lessen kunt toepassen.
  • weet je welke softwaretoepassingen geschikt zijn om te gebruiken bij het dynamisch modelleren.
  • heb je een dynamisch model gemaakt.
  • heb je ervaren hoe software bepaalde modellen voor je oplost.

Auteur

  • Joris Melis

    Joris Melis is docent lichamelijke opvoeding en natuurkunde op het Mencia de Mendoza Lyceum en de International School in Breda en op de Fontys lerarenopleiding. Na kort werkzaam te zijn geweest als werktuigbouwkundig ingenieur heeft hij zich laten omscholen tot docent in het middelbaar onderwijs. Vanuit deze hernieuwde passie is hij ook les gaan geven aan docenten in opleiding.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht