In gesprek over mediawijsheid

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 140 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Jongeren zijn steeds meer bezig met (sociale) media. Appen met vrienden, online berichten en foto’s posten, liken en delen van content van anderen. Ze hebben alle informatie binnen handbereik en kunnen gemakkelijk met iedereen in gesprek raken. Het biedt vermaak en creativiteit, maar wanneer jongeren niet goed met (sociale) media leren omgaan kan het gebruik ook negatieve effecten hebben. In dit tafelgesprek wordt ingegaan op het thema mediawijsheid: hoe leer je jongeren wijs met media omgaan? Er wordt besproken welke media op dit moment populair zijn onder jongeren en wat de effecten zijn van het gebruik van deze sociale media. Later in het gesprek wordt de koppeling gemaakt naar de schoolomgeving en de rol die de school en ouders kunnen spelen in de mediaopvoeding. Het tafelgesprek heeft als doel je te laten nadenken over jouw rol in de mediaopvoeding van jongeren.

Deze cursus gaat op 26 april 2024 offline. 

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • een beter beeld vormen van de (sociale) media die op dit moment populair zijn onder jongeren
  • enkele effecten van het gebruik van (sociale) media op jongeren in kaart brengen
  • met collega’s en leerlingen afspraken maken over het gebruik van digitale middelen in de school
  • ouders betrekken bij de mediaopvoeding van de leerlingen

Auteur

  • drs. Freek Zwanenberg

    Freek Zwanenberg studeerde in 2007 als een van de eersten in Nederland af op het onderwerp 'mediawijsheid op school', aan de Universiteit voor Humanistiek. Sindsdien verzorgde hij, eerst voor Mijn Kind Online en sinds 2014 voor Bureau Jeugd & Media, vele lezingen, gastlessen en lerarenworkshops over media-opvoeding en mediawijsheid. In 2010 schreef Freek samen met Justine Pardoen het 'Handboek Mediawijsheid' met concrete tips voor zowel visievorming, implementatie in het curriculum als individuele lessen. Vanaf 2014 specialiseerde hij zich in ICT-inzet en mediawijsheid op vrijescholen. Ook heeft Freek een specialisatie opgebouwd rondom het thema 'focus', ofwel de effecten van mediagebruik op het brein en hoe je effectief kunt studeren zonder digitale afleiding. In 2018 ontwikkelde hij samen met NCJ een e-learning 'media opvoeding 0-4 jaar' voor de Jeugdgezondheidszorg. Op het blog van Bureau Jeugd & Media schrijft Freek regelmatig over mediawijsheidthema's en hij is ook te vinden op twitter @freekzwanenberg. Naast mediapedagoog is Freek ook (improvisatie)pianist, als zodanig creëert hij zelf muziekvideo's op YouTube. 

  • Jean Wiertz

    Jean Wiertz is rector van het Sint-Janslyeum in ’s-Hertogenbosch en was daarvoor als rector werkzaam in Rotterdam, Eindhoven en Nuenen. Daarnaast is hij bestuurslid van de Nederlandse Katholieke Schoolraad. Jean Wiertz volgde de opleiding docent muziek aan het conservatorium te Maastricht, studeerde muziekwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Utrecht en psychologie aan de Open Universiteit.

  • Malou van der Starre

    Malou van der Starre is freelance journalist met als specialisatie jeugdjournalistiek. Na een bachelor in Communicatie- en Informatiewetenschappen volgde ze de master Journalistiek in Groningen. Ze heeft jarenlange ervaring bij onder andere het NOS Jeugdjournaal. In die rol kwam ze regelmatig in klassen en maakte daar veel reportages, ook over ontwikkelingen in het onderwijs. Malou maakt video's en podcasts maar werkt ook als interviewer, gastdocent, gespreksleider en presentator. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 140 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht