Het Columbusmodel: met je team op verkenningstocht naar de 21e-eeuwse vaardigheden

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Is jouw school nog zoekende als het aankomt op digitalisering? Lukt het niet goed digitalisering te borgen binnen je organisatie? Val je in herhaling bij het implementeren van de 21e-eeuwse vaardigheden op school? Ben je op zoek naar welke vaardigheden jouw teamleden bezitten? Dan is deze cursus, gegeven door docent Hans Hoornstra, geschikt voor jou.

Tijdens deze cursus maak je kennis met modellen die je helpen de noodzaak van digitalisering te duiden, de 21e-eeuwse vaardigheden context te geven en te achterhalen welke digitale vaardigheden minder en meer ontwikkeld zijn binnen je team. Daarnaast krijg je op basis van sprekende voorbeelden inzicht in hoe je 21e-eeuwse vaardigheden kunt ontwikkelen op een manier die beklijft en hoe je een succes kunt maken van de digitale transitie van de organisatie.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in waarom 21e-eeuwse vaardigheden noodzakelijk zijn
  • heb je kennis over waardoor veranderingen in de samenleving sneller gaan dan voorheen en wat dit betekent voor het onderwijs
  • heb je je verdiept in de kenmerken van de 21e-eeuwse vaardigheden
  • weet je hoe je een beeld krijgt van de 21e-eeuwse vaardigheden in jouw team
  • weet je hoe je kunt starten met het borgen van digitalisering en digitale geletterdheid in jouw team

Auteur

  • Hans Hoornstra

    Hans Hoornstra is medeoprichter van Like2Share en voormalig docent aan de kunstacademie van Maastricht. Hij werkt al meer dan vijftien jaar voor het onderwijs, met een focus op de impact van technologie op leren. Daarnaast is hij voorzitter van de stichting Digitale Overheid.

    Hans is een veelgevraagd spreker. Hij is de bedenker van het Columbusmodel van de 21e-eeuwse vaardigheden. Het model brengt samenhang in de vaardigheden, plaatst het in logische historische samenhang en biedt concrete aanknopingspunten voor beleidsmakers en leraren om de 21e-eeuwse vaardigheden te vertalen naar de dagelijkse praktijk.

    Hij schreef samen met Wijnand van Lieshout het boek Digitale Intelligentie, over de 21e-eeuwse vaardigheden. Digitale intelligentie (DQ) is het vermogen om alert, verstandig en behendig te kunnen schakelen tussen vaardigheden die een digitaal verbonden samenleving van ons vereist.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht