Kritisch denken: perspectiefwisseling kun je leren

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Kritisch denken is een belangrijke vaardigheid in jouw dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij het onderbouwen van een besluit over een leerling of een situatie in de klas. Beschik je over de informatie van alle betrokkenen? Ook de gegevens die jouw standpunt niet ondersteunen? Naast dat je je eigen opvattingen ter discussie kunt stellen, moet je jouw leerlingen ook leren om kritisch te denken en van perspectief te wisselen. Hiermee creëer je een open sfeer in de klas waarin meningen geuit kunnen worden en leerlingen respect hebben voor elkaars mening. Verder draagt kritisch denken bij aan een nieuwsgierige, open en onderzoekende houding. Een houding die van pas komt in een samenleving waarin ontzettend veel informatie op je afkomt.

In deze cursus gaat Suzan van Brussel in op de vaardigheden die nodig zijn om je confirmation bias (de voorkeur voor bevestigende informatie) te verminderen. Je leert perspectiefwisseling in te zetten om je confirmation bias bij het ontwerpen van onderwijsactiviteiten te verminderen. Daarnaast vertelt Suzan je hoe je zelf een effectieve instructie voor kritisch denken kunt ontwerpen.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • een effectieve instructie ontwerpen om de confirmation bias van jouw leerlingen te verminderen.
  • je eigen confirmation bias onderdrukken bij het ontwerpen van onderwijsactiviteiten.
  • aan de hand van een stappenplan een beredeneerd standpunt innemen.

Auteur

  • Suzan van Brussel

    Suzan van Brussel behaalde in 1999 haar master Taal- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Ze begon haar onderwijscarrière als leerkracht en schoolleider op diverse basisscholen. Ze werkt sinds 2011 op de pabo van Avans Hogeschool in Breda. In 2013 werd ze verkozen tot Avans-docent van het jaar. Ze combineert het werk als lerarenopleider met een functie als senior-onderzoeker in het lectoraat Digitale Didactiek. Het onderzoek van Suzan richt zich met name op de instructie van kritisch denken en op het optimaal begeleiden van studenten in een flexibel hbo-curriculum. In januari 2022 promoveert zij bij de Erasmus Universiteit Rotterdam op een proefschrift over de instructie van kritisch denken. Naast haar werk, is ze lid van de Raad van Toezicht van Stichting PrentenboekPlus. Deze stichting ondersteunt lezen met boeken die een beroep doen op verschillende zintuigen en die daardoor bijzonder geschikt zijn voor kinderen met visuele, auditieve en communicatieve beperkingen.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht