Ondersteun leerlingen met DCD in hun ontwikkeling

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

DCD (Developmental Coordination Disorder) komt voor bij ongeveer 5% van de basisschoolleerlingen. De kans is dus groot dat er in jouw groep sprake is van één of meer leerlingen met DCD. Het belangrijkste kenmerk van deze coördinatie-ontwikkelingsstoornis is motorische onhandigheid. Kinderen met DCD hebben moeite met het uitvoeren van alledaagse taken en worden hierdoor vaak als ‘onhandig’ omschreven.

Annelies de Hoop en Jantine Witteveen nemen je mee in de wereld van een leerling met DCD; van de signalering tot aan de diagnose. Je leert wat je als leerkracht kunt doen als je het vermoeden hebt dat er sprake is van DCD.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • inspelen op de onderwijsbehoeften van leerlingen met DCD.
  • DCD-kenmerken bij leerlingen tijdig signaleren.
  • leerlingen met DCD didactisch en pedagogisch ondersteunen.
  • samenwerken met betrokken partijen.

Auteur

  • Annelies de Hoop MEd, MSc

    Na ruim 25 jaar ervaring als ergotherapeut in de kinderrevalidatie en het speciaal onderwijs, is Annelies de Hoop sinds 2014 werkzaam als begeleider passend onderwijs, met als aandachtsgebied bewegen en gedrag. Daarnaast geeft zij vanuit haar eigen bedrijf, X11 ergotherapie & onderwijs, trainingen voor leerkrachten en therapeuten. Zij heeft in 2015 een onderwijsmaster behaald en is lid van het landelijke netwerk DCD en het interdisciplinaire platform SchrijvenNL. 

  • Jantine Witteveen

    Jantine is ergotherapeut en ambulant begeleider bij Steunpunt Onderwijs Noord. Daarvoor heeft zij ruim 20 jaar gewerkt als ergotherapeut in de kinderrevalidatie en het speciaal onderwijs. Jantine is lid van het landelijk netwerk DCD.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht