Een kind met autisme in de klas
Stap nu in
- Ruim 110 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Autisme komt veel voor. Ongeveer 1 op de 100 Nederlanders heeft een vorm van autisme. Daarnaast is er een grote groep mensen (naar schatting 1 op de 20) die kenmerken hebben die aan autisme doen denken.
Met de Wet Passend onderwijs komen veel meer zorgleerlingen in het reguliere onderwijs terecht, waaronder veel kinderen met autisme. In deze cursus leer je hoe je kunt inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen met autisme. Je leert wat de term autismespectrumstoornis (ASS) inhoudt, en wat de belangrijkste kenmerken zijn. Je maakt kennis met de meest invloedrijke cognitieve theorieën over autisme en de ‘autistische manier’ van informatie verwerken. Want als je de ‘binnenkant’ van autisme begrijpt, kun je beter aansluiten bij de behoeften van leerlingen met autisme. We geven praktische handvatten voor communicatie, structuur, contact met klasgenoten en samenwerking met ouders.
Leerdoelen
Na afloop van de cursus kun je:
- inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen met autisme
- beschrijven wat autisme is en de belangrijkste kenmerken benoemen
- de cognitieve theorieën over autisme (Theory of Mind, Centrale Coherentie, Executieve functies) toelichten
- op de juiste wijze communiceren met kinderen met autisme
- structuur bieden aan kinderen met autisme
- kinderen met autisme ondersteunen in de sociale omgeving en in het contact met klasgenoten
- samenwerken met ouders ten behoeve van een kind met autisme
Stap nu in
- Ruim 110 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht