Van stress naar succes – werkdrukbeleving in het onderwijs

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim 110 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Werkdruk en stress hebben sterk met elkaar te maken. Een hoge werkdruk kan stress veroorzaken, met verlies van werkplezier, overspannenheid, of burn-out als gevolg. Maar dat hoeft niet altijd, er zijn ook mensen die ondanks een hoge werkdruk prima blijven functioneren. In deze cursus wordt ingegaan op hoe stress ontstaat en wat het verschil is tussen ongezonde en gezonde stress. Je gaat bij jezelf onderzoeken in welke mate je last hebt van stress. Daarnaast wordt ingegaan op hoe gebeurtenissen kunnen leiden tot stressvolle gedachten, en hoe dat op zijn beurt weer leidt tot stress. Als je dat mechanisme kent, ben je ook beter in staat om stressvolle gedachten tot een halt te roepen.

Preview

 

Leerdoelen

Na afloop van de cursus kun je:

  • signalen van stress en karaktereigenschappen die stress veroorzaken bij jezelf herkennen
  • stress bij jezelf verminderen en voorkomen dat stress doorschiet naar overspannenheid of een burn-out
  • middels de Rationele Effectiviteits Training (RET) je irrationele gedachten analyseren en vervangen door minder stressvolle gedachten
  • met behulp van het Job Demands Resources model (JDR) een gezonde energiebalans vinden

Auteur

  • ir. Annemieke Schoemaker MA

    Annemieke Schoemaker heeft als trainer en coach veel ervaring opgedaan met het thema werkdruk en werkplezier in het onderwijs. Ze geeft hier al jaren trainingen in aan docenten en ondersteuners uit onder andere het voortgezet onderwijs. Annemieke is mede-auteur van het boek Van werkdruk naar werkplezier: timemanagement en klassenmanagement in het onderwijs, en auteur van het boek Druk druk druk: slimmer organiseren in het onderwijs, speciaal voor mensen in een leidinggevende positie.

    Annemieke is werkzaam voor CNV Onderwijs en heeft hiernaast haar eigen training- en coachingpraktijk: Schoemaker Coaching&Consultancy. Haar aanpak is oplossingsgericht, positief en wordt gekenmerkt door het zoeken naar kleine, praktische en haalbare oplossingen. Ze stelt de vraag: waarom doen we wat we doen, is dat allemaal nodig, en voegt het waarde toe aan de echte bedoeling? Hoe komen we terug bij de kern van wat ertoe doet?

    Foto: doriekefotografie.nl

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim 110 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Reviewer

  • Valérie Cramwinckel-Mooijman

    Valérie Cramwinckel-Mooijman is na de academische Pabo sinds 4 jaar werkzaam in groep 5 op de Boomgaard in Utrecht. Naast het werk op de basisschool heeft zij in deeltijd haar master Onderwijswetenschappen behaald aan de Universiteit Utrecht. Sinds augustus dit jaar is zij naast groepsleerkracht ook verantwoordelijk voor de verrijkingsklas voor de leerjaren 3 t/m 8 op de Boomgaard.