Technisch lezen: hoe kun je dat aanpakken?

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 150 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In het basisonderwijs wordt onderscheid gemaakt in ‘technisch lezen’ en ‘begrijpend lezen’. Dit wordt vaak los van elkaar gezien, maar ze vormen een onafscheidelijk geheel. Wanneer een leerling technisch leert lezen, is het bezig met het decoderen (ontsleutelen) van wat er daadwerkelijk in letters beschreven staat. Zonder technisch te kunnen lezen, kan een tekst ook niet begrepen worden, dus kan een leerlingook niet leren van wat er in de tekst staat. Technisch lezen is dus een voorwaarde om te komen tot begrijpend lezen. In deze cursus gaat het om het technisch lezen. De cursus maakt onderscheid in aanvankelijk, vlot en vloeiend lezen. Wanneer je het vlot en vloeiend lezen beheerst, ben je leesvaardig.

Deze cursus is een start-/opfriscursus, ideaal voor startende leerkrachten of leerkrachten die er tijdelijk uit zijn geweest. In de cursus maak je kennis met de belangrijkste aspecten van effectief leesonderwijs. Je ziet diverse praktijkvoorbeelden die worden gekoppeld aan veelgebruikte leesmethodes, en je maakt ook een koppeling naar je eigen praktijk.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • effectief gebruikmaken van je leesmethode
  • benoemen welke vaardigheden er bij het aanvankelijk lezen horen
  • uitleggen welke effectieve leesinstructies er bij vlot lezen horen en kun je uitleggen wat de gevaren hierbij zijn
  • uitleggen wat vloeiend lezen is, wat het belang hiervan is en hoe kinderen gestimuleerd worden om vloeiend te lezen
  • verschillende oefenvormen inzetten, om ervoor te zorgen dat er herhaling plaatsvindt
  • de kenmerken van effectieve leesfeedback benoemen en aangeven hoe je dit bij welk type kind toepast

Auteur

  • drs. Cor Bakker

    Cor Bakker is specialist taal- en leesonderwijs bij onderwijsadviesbureau Marant. Hij heeft jarenlange ervaring in het ondersteunen van leerkrachten bij het versterken van hun vakmanschap, zodat de kwaliteit van het taal- en leesonderwijs omhoog gaat.

  • Loes Knaapen MSc

    Loes Knaapen is opgeleid als academisch leerkracht en orthopedagoog. Ze heeft zes jaar binnen een behandelpraktijk gewerkt als behandelaar en diagnost. Daarnaast heeft ze als onderwijskundig ontwikkelaar en voice-over gewerkt binnen een educatieve uitgeverij. Ze heeft toen meegewerkt aan een geïntegreerde begrijpend lees- en technisch leesmethode. Met haar onderneming ‘Loes Knaapen – orthopedagogiek en tekstredactie’ werkt ze met name met kinderen die last hebben van faalangst en redigeert ze teksten voor particulieren en bedrijven. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 150 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht