Prikkelverwerking ondersteunen bij leerlingen met ASS
Stap nu in
- Ruim aanbod
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Tijdens de rekenles vraagt Sara ineens: ‘Juf, is er straks gym?’ Even later zit ze met haar handen op haar oren omdat er een stoel verschuift. Wanneer de planning onverwachts verandert, raakt ze helemaal van slag en komt haar werk niet af. Herkenbaar?
Leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) zijn vaak extra gevoelig voor prikkels en hebben moeite met onverwachte veranderingen. Plannen, schakelen en onthouden van stappen kost hen meer energie dan hun klasgenoten. Dat merk je terug in hun gedrag, motivatie en leerprestaties.
In deze E-WISE Extra ontdek je in 15 minuten hoe je deze leerlingen beter begrijpt én ondersteunt. Orthopedagoog José Kuijsters laat zien hoe prikkelgevoeligheid en zwakke executieve functies hun functioneren beïnvloeden. Start nu en krijg concrete strategieën die je morgen al kunt toepassen voor meer rust en voorspelbaarheid voor leerlingen met ASS.
Leerdoelen
Na deze E-WISE Extra kun je:
- uitleggen hoe prikkelgevoeligheid en veranderingen invloed hebben op ASS.
- benoemen welke executieve functies vaak kwetsbaar zijn bij ASS.
- structuur en voorspelbaarheid creëren in de klas.
- met hulpmiddelen en stappenplannen je leerlingen ondersteunen.
Stap nu in
- Ruim aanbod
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht