Het belang van de leerkracht-leerling relatie

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Een goede leerkracht-leerling relatie is van groot belang, voor zowel de leerkracht als de leerling. Naast de academische leerprestaties van de leerling is de kwaliteit van de relatie bepalend voor vele aspecten. En wat maakt dat de leerkracht een relatie als negatief of juist positief ervaart? Hij kan vorig schooljaar een leerling met druk gedrag in de klas hebben gehad, waaraan hij zich veel stoorde. Dan stap je al vanuit een negatief gevoel op de leerling af. Of heeft de leerkracht een rustige klas, waarin hij goed kan omgaan met die drukke leerling?

In deze cursus bespreken Mirella van Minderhout en Helma Koomen wat jij als intern begeleider kunt bijdragen aan goede leerkracht-leerling relaties. Je leert vanuit de gehechtheidsbenadering te kijken naar hoe relaties en interactie werken, zodat je preventief kunt handelen om negatieve relaties te voorkomen. Ook kun je na het volgen van deze cursus problemen in de relatiekwaliteit signaleren. Daarbij ben je op de hoogte van interventies die je kunt inzetten om die relatiekwaliteit te verbeteren. Tenslotte leer je hoe je met de leerkracht in gesprek kunt gaan over zijn relatie met de leerling. Wat zich binnenin de leerkracht afspeelt aan gedachten en gevoelens bepaalt hoe de leerkracht handelt in de klas en dat beïnvloedt het gedrag van de leerling.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • het belang van leerkracht-leerling relaties voor leerkracht en leerling uitleggen aan je team. 
  • bijdragen aan het verbeteren van de leerkracht-leerling relatie. 
  • binnen je team bewustzijn creëren van het effect van de leerkracht-leerling relatie op het leren.
  • rekening houden met de risico's die van invloed zijn. 

Auteur

  • drs. Mirella van Minderhout

    Drs. Mirella van Minderhout startte haar loopbaan als leerkracht. Ze wilde nagaan hoe het onderwijs verder geoptimaliseerd kon worden en studeerde af in Onderwijskunde en Orthopedagogiek. Ze werkte jarenlang als senior onderwijsadviseur bij de onderwijsbegeleidingsdienst CED-groep. Ze schrijft publicaties rond leerkracht-leerling relaties, begeleidersvaardigheden en HGW & HGD in het onderwijs. Mirella is betrokken bij de ontwikkeling van de interventie LLInC; een interventie in het beïnvloeden van de beleving van de leerkracht-leerling relatie, vanuit de Universiteit van Amsterdam en de KU Leuven. Ze verzorgt post-academisch onderwijs bij RINO Noord-Holland, de Jeugdzorg Academie en de Radboud Universiteit. Ook is ze landelijk betrokken bij diverse projecten om vorm te geven aan passend onderwijs op scholen en in samenwerkingsverbanden, met als grote missie: leraren ondersteunen om het beste onderwijs voor de uitdagendste leerling(en) vorm te geven in hun realiteit van een grote klas waar onderwijsresultaten behaald moeten worden. Daarnaast is Mirella een veelgevraagd spreker op congressen.

  • prof. dr. Helma Koomen

    Helma Koomen is sinds 1999 werkzaam aan de UvA, als universitair docent en later universitair hoofddocent bij de Afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen (POW). Helma is gepromoveerd op onderzoek naar vroege ouder-kindinteracties en gehechtheid. De gelijkenis met professionele interacties en relaties in de schoolomgeving viel haar steeds meer op.  Zij deed jaren onderzoek naar risicofactoren, effecten, preventie en interventie bij negatieve beleving van relaties in de schoolomgeving.

    Daarnaast werkt Helma actief samen met Bureau Mind, waar zij bijdraagt aan de implementatie van het interventieprogramma LLInC voor leerkrachten en het bijpassende trainingsprogramma voor orthopedagogen en psychologen.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht