Blijven leren met Menno
Blog

Blijven leren

“ICT kan de werkdruk enorm verlagen”

In de rubriek Blijven Leren vertelt een leraar hoe hij of zij up-to-date blijft, met deze keer: Menno Kolk.

Menno is meester van groep 5/6 op de Flambouw in Nigtevecht. Daarnaast houdt hij zich als bovenschoolse onderwijskundig ICT’er bezig met onderwijskundige vernieuwingen.


Hoe zorg je ervoor dat je blijft leren?
“Blijven leren is erg belangrijk. Een houthakker moet zijn bijl blijven slijpen, anders wordt het hakken steeds moeilijker. Als het om ICT gaat, mijn vakgebied, hebben veel collega’s geen bijscholing gehad. Velen hebben hierdoor een kennisachterstand. Veel scholen maken een inhaalslag op het gebied van ICT. Dan kopen ze bijvoorbeeld een heleboel Chromebooks, waarmee de leraren moeten werken. Goede scholing wordt dan nog wel eens vergeten.”

 

 

Waarom is ICT belangrijk in het onderwijs?
“ICT kan om te beginnen een enorme werkdrukverlaging bewerkstelligen. Doordat je leerlingendata op een centrale plek worden opgeslagen, hoef je bijvoorbeeld niet meer al je administratie mee naar huis te nemen. Een ander voordeel van een digibord in de klas, is dat je al je lessen al thuis kunt voorbereiden. Maar het belangrijkste is misschien wel dat ICT de leerbeleving van kinderen kan verbeteren. Je kunt in de les zo doorklikken naar een video. Ook zijn er digitale prentenboeken, waarvan is aangetoond dat ze een grote bijdrage leveren aan de woordenschatontwikkeling van kinderen. Maar veel leraren zien die voordelen niet direct. Ze zien vooral obstakels en vinden het lastig om te gebruiken. En bijna niemand houdt van verandering.” 

Welke rol speelt scholing hierin?
“Iedere leraar zou moeten beschikken over digitale basisvaardigheden. Je moet bijvoorbeeld weten wat fake news is en hoe je ermee moet omgaan. Deze vaardigheden zijn een voorwaarde om kinderen goed onderwijs te geven. Door leraren goed bij te scholen, geef je ze ook de handvatten die ze nodig hebben om ICT goed te gebruiken. Ook neem je hiermee de weerstand weg. Hands-on trainingen en fysieke bijeenkomsten werken vaak heel goed. Leraren willen de leerstof ervaren met elkaar en dat gaat beter in een fysieke bijeenkomst. Online trainingen zijn hierop een erg goede aanvulling, met name om de theorie onder de knie te krijgen.”