Burgerschap III: kwaliteitsborging en monitoring

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten MBO.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Hoe toon je aan dat je burgerschapsonderwijs echt effect heeft? Kwaliteitszorg is niet zomaar iets vrijblijvends. Het is een wettelijke eis – ook voor burgerschapsonderwijs. In Burgerschap III duiken we daarom in het proces van meten, verbeteren en verantwoorden van burgerschapscompetenties. Deze cursus vormt het sluitstuk van de driedelige cursusserie Burgerschap en biedt een verdiepende blik op het belang van kwaliteitsborging. Je leert hoe je opbrengsten van het onderwijs inzichtelijk maakt, hoe je een doelgericht en samenhangend curriculum ontwikkelt en welke tools je kunt gebruiken voor de evaluatie. Zo heb je straks niet alleen alle kennis op zak om goed burgerschapsonderwijs op poten te zetten, maar ook om de kwaliteit ervan naar een hoger niveau te tillen!

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • begrijp je wat kwaliteitszorg en kwaliteitsborging betekenen voor burgerschapsonderwijs in het mbo
  • weet je waarom het belangrijk is om de kwaliteit van burgerschapsonderwijs systematisch te monitoren en verbeteren
  • kun je uitleggen hoe een cyclische aanpak bijdraagt aan doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs
  • begrijp je het verschil tussen quickscans en zelfevaluatie-instrumenten en weet je wanneer je welke tool inzet
  • kun je geschikte manieren kiezen om leerresultaten te meten en gebruiken om je onderwijs te verbeteren

Bekwaamheden

In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheid:

  • Brede professionele basis: je leert hoe je de opbrengsten van het burgerschapsonderwijs inzichtelijk maakt en hoe je de kwaliteit ervan borgt 

Auteur

  • Chris Holman

    Chris Holman (1960, Winschoten) ging na de Pedagogische Academie naar het Conservatorium in Leeuwarden. Daar studeerde hij Schoolmuziek en haalde hij zijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Later haalde hij – via het Staatsexamen – het Praktijkdiploma Koordirectie. In de meezingprojecten die onder zijn leiding plaatsvinden en deel uitmaken van de excellentieprogramma’s van Noorderpoort, werd de brug gelegd tussen zijn werk als docent en als dirigent. Vanaf 2010 tot 2017 was hij coördinator van burgerschapsprojecten waar hij kunst en cultuur aanwendde om burgerschapscompetenties te ontwikkelen bij studenten. Na de master Leren en Innoveren startte hij als buitenpromovendus aan de Universiteit van Amsterdam met een promotietraject. Opbrengstgericht werken is een belangrijk thema in zijn onderzoek naar de effectiviteit van het burgerschapsonderwijs in het mbo. In zijn proefschrift zoekt hij naar het verband tussen de bestaande uitvoeringspraktijk van burgerschapsonderwijs op mbo-scholen en de ontwikkeling van burgerschapscompetenties van mbo-studenten.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten MBO.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht