Studenten met dyslexie ondersteunen

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Dyslexie kan studenten flink in de weg zitten bij hun studie en stage. Deze hardnekkige moeite met lezen, schrijven en spellen vraagt om extra ondersteuning door jou als docent. In deze cursus helpt Marzenka Rolak je te begrijpen wat dyslexie en laaggeletterdheid inhouden en wat de gevolgen hiervan zijn voor de student. Ze geeft je handvatten om de jongeren in jouw klas die hiermee te maken hebben beter te helpen en gaat in op wat je kunt doen om een stage beter te laten verlopen. Daarnaast laat ze wat praktische hulpmiddelen zien.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • kun je omschrijven wat dyslexie is en wat laaggeletterdheid is en wat de verschillen zijn
  • kun je dyslexie en laaggeletterdheid signaleren
  • kun je de gevolgen van dyslexie en laaggeletterdheid benoemen voor het leren en stage lopen
  • kun je studenten met lees- en/of spellingproblemen in de les pedagogisch-didactisch ondersteunen en ondersteunen met (studerend) lezen en schrijven
  • kun je studenten met lees- en/of spellingproblemen passende faciliteiten bieden bij toetsen en examens
  • kun je studenten met lees- en/of spellingproblemen adviseren over hulpmiddelen die ze kunnen inzetten ter ondersteuning van het lezen of schrijven
  • kun je stagebegeleiders adviseren over mogelijke gevolgen van dyslexie voor de stage en suggesties doen voor ondersteuning van deze studenten

 

Bekwaamheid
In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheden:

  • Pedagogisch: je leert hoe je studenten met dyslexie en laaggeletterde studenten de juiste ondersteuning kunt bieden
  • Brede professionele basis: je leert wat dyslexie en laaggeletterdheid zijn, hoe deze begrippen met elkaar samenhangen en welke gevolgen deze kunnen hebben voor de student

Auteur

  • Marzenka Rolak

    Marzenka Rolak is allround orthopedagoog-generalist (OG) met een specialisatie op het gebied van dyslexie. Ze is in 2000 begonnen als dyslexiebehandelaar bij de CED-groep. Tot 2008 heeft ze haar behandelaarschap gecombineerd met schooladvies- en ontwikkelwerk rondom o.a. dyslexie in het voortgezet onderwijs. In 2008 is ze haar eigen praktijk begonnen om met name meer voor oudere kinderen en (jong)volwassenen te kunnen betekenen. Ze doet diagnostiek en behandeling en geeft o.a. cursussen Studeren met dyslexie aan diverse hogescholen en universiteiten. In 2019 besloot ze om het roer om te gooien, met haar praktijk te stoppen en zich alleen nog maar te richten op scholing van zorgprofessionals, onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel. Op deze manier hoopt ze haar kennis breed te verspreiden, zodat meer leerlingen en studenten met dyslexie goed geholpen kunnen worden en ook zij kunnen ervaren dat ze succesvol kunnen zijn in het onderwijs. Sinds 1 maart 2023 werkt ze verder onder een nieuwe naam: Dyslexie Scholing en Advies. Ze is auteur van de DyslexieSleutels (2021) en medeauteur van de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn dyslexie (BVR, 2021). Als onderzoeker deed ze onderzoek naar studeren met dyslexie aan de Universiteit van Tilburg (Factors contributing to realizing valuable goals of students with dyslexia: the perspective of students and of student counsellors in higher education, 2023).

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 100 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht