Vakoverstijgend rekenen bij economie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor .
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

De kranten staan vol met alarmerende berichten over het dalende rekenniveau, er worden Kamervragen gesteld en ongetwijfeld heb je het in de klas ook gemerkt: steeds meer leerlingen hebben moeite met rekenen. Hoe is dit mogelijk? En wat is de oplossing? 

Kees Hooyman, docent natuurkunde en rekencoördinator bij het Bonifatiuscollege in Utrecht, ontwikkelde een manier van rekenonderwijs die effectief is en goede resultaten geeft. Sinds de invoering van deze werkwijze kiezen op zijn school meer leerlingen voor exacte profielen als Natuur en Techniek en Natuur en Gezondheid en halen leerlingen hogere examenresultaten voor natuurkunde en wiskunde. Ook de Onderwijsraad is enthousiast. 

In deze cursus legt Kees Hooyman aan je uit hoe het werkt, hoe je het kunt invoeren bij jou op school en welk lesmateriaal er al beschikbaar is. Bekijk deze cursus liefst met je collega’s. Wie gunt zijn leerlingen niet een toekomst in exact en techniek?

Preview

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus kun je:
•    de verhoudingstabel gebruiken bij tal van toepassingen
•    collega's enthousiasmeren voor deze nieuwe vakoverstijgende manier van werken
•    een invoeringstraject schetsen
•    de rekenkaart introduceren bij je leerlingen
•    op verschillende plekken lesmateriaal vinden 

Auteur

  • Kees Hooyman

    Kees Hooyman is al veel jaren met veel enthousiasme docent natuurkunde en rekencoördinator bij het Bonifatiuscollege in Utrecht. Samen met collega's ontwikkelde hij vakoverstijgend rekenen als antwoord op de moeite die hij zag die leerlingen met rekenen hadden. Hij schreef mee aan verschillende lesmethodes voor natuurkunde en werd in 2007 uitgeroepen tot 'de beste natuurkundedocent van het jaar'.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor .
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht