Aardrijkskunde: schetskaarten inzetten in je les

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 140 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In deze cursus vertelt Tim Favier je hoe het gebruik van schetskaarten je lessen aardrijkskunde effectiever kan maken. Een schetskaart is een geografische schets op hoofdlijnen. Het is een kaart met een verhaal. Docenten kunnen zelf een schetskaart tekenen op het bord om de stof samen te vatten en te verduidelijken. Of ze kunnen leerlingen een geprinte of digitale schetskaart laten analyseren. Daarnaast kunnen docenten leerlingen ook zelf schetskaarten laten tekenen. Zo oefenen ze met het geografisch structureren van informatie en het onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.

Je leert dat schetskaarten geschikt zijn voor het weergeven van gegeneraliseerde topografie en patronen, voor processen en voor verhalen. Je kunt in deze cursus ook zelf een aantal schetskaartopdrachten uitwerken en analyseert uitwerkingen van leerlingen. Tot slot leer je hoe je aan de hand van een stappenplan concreet met schetskaarten aan de slag kunt in jouw lessen.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je hoe het gebruik van schetskaartopdrachten je lessen effectiever kan maken
  • kun je zelf een schetskaart tekenen om gegevens te interpreteren of uit te leggen
  • ken je de kenmerken van goede schetskaartopdrachten
  • kun je zelf een schetskaartopdracht maken voor jouw leerlingen om in de lessen in te zetten

Auteur

  • dr. Tim Favier

    Tim Favier is lerarenopleider bij de Universiteit Utrecht. Naast het lesgeven aan toekomstige aardrijkskundedocenten doet hij ook onderzoek naar o.a. duurzaamheidseducatie, ICT-didactiek en de toepassing van kaarten in het onderwijs.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 140 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht