Online nascholing voor leraren
 

Gamification in de klas

Informatie: 

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de wereldbevolking regelmatig games speelt. Dit kan betekenen dat iemand uren achter zijn computer levels bouwt, of simpelweg iedere ochtend in de trein een spelletje op de smartphone speelt. Gamemechanismen komen dan ook steeds vaker terug in ons dagelijks leven, soms zelfs zonder dat je er bewust van bent. Denk bijvoorbeeld aan de blikvangers langs de weg, waarbij je je afval in een soort ‘basket’ moet gooien; de smiley die je te zien krijgt wanneer je je aan de snelheidslimiet houdt; of de voortgangsbalk op je LinkedIn-pagina die je vol wilt krijgen door meer informatie aan te leveren.

Het toepassen van zulke spelelementen om mensen te motiveren actie te ondernemen heet gamification. Deze spelelementen zijn echter niet alleen effectief in het verkeer of op websites, maar ook juist in het klaslokaal! In deze cursus leer je wat gamification in het onderwijs precies inhoudt en wat de voordelen ervan zijn. Na het volgen van deze cursus kun ook jij zelfverzekerd games en gamification in gaan zetten om je leerlingen op een vernieuwende manier uit te dagen!

Omdat E-WISE het liefst samenwerkt met de besten uit het werkveld, is er voor deze cursus besloten een internationale spreker, Riku Alkio uit Finland, in huis te halen. Deze cursus is daardoor iets anders dan je gewend bent: de presentaties van Riku Alkio zijn in het Engels en hebben Nederlandse ondertiteling. De rest van de cursus is gewoon in het Nederlands te volgen.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de uitgangspunten van gamification meenemen in je lessen

  • de voordelen uitleggen die gamification met zich mee kan brengen wanneer het goed wordt ingezet

  • de besproken games en spelelementen in je eigen lessen inzetten

  • starten met het ontwikkelen van je eigen games

Docent: 

Riku Alkio

Riku Alkio is leraar, lerarenopleider en de oprichter van Seppo. Hij wordt enthousiast van het ontwikkelen van methodes om samenwerkend leren te stimuleren, en om informele manieren van leren onder te brengen in formele omgevingen zoals school. De laatste jaren heeft hij zijn zinnen gezet op het ontwikkelen van concepten die gamification, samenwerkend leren en het pedagogisch gebruik van mobiele technologie samenbrengen. Seppo is een Fins bedrijf dat educatieve innovatie promoot en leerlingen stimuleert door middel van game-based learning en pedagogische mobiele technologie.

Reviewer: 

Suzanne Lustenhouwer

Suzanne Lustenhouwer is docent Engels in Amsterdam. In haar lessen ontwerpt Suzanne leeractiviteiten die creativiteit en kritisch denkvermogen van haar studenten vereisen en maakt ze veel gebruik van activerende (digitale) didactiek. Daarnaast werkt Suzanne als spreker, trainer en adviseur om samen met docenten te innoveren in het binnen en buitenland.