Online nascholing voor leraren
 

Omgaan met ADHD - praktische handvatten

Informatie: 

Het doel van deze cursus is om tot een effectieve omgang met leerlingen met ADHD te komen. Er worden diverse voorbeeldsituaties aangedragen die nauw in verband staan met de onderwijspraktijk.

Voorafgaand aan deze cursus kun je de cursus ADHD begrijpen volgen. Daarin wordt vooral gekeken naar waarom leerlingen met ADHD zich gedragen zoals ze zich gedragen.

1 augustus 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na deze cursus kun je:

  • het gedrag van een leerling met executieve functieproblemen observeren en analyseren
  • een plan van aanpak voor een leerling opstellen
  • probleemgedrag verminderen in een taaksituatie, overgangssituaties en vrije situaties
  • omgaan met emotieregulatieproblemen van de leerling
  • omgaan met eigen oplopende emoties
  • de samenwerking bevorderen met ouders en anderen
Auteur: 

drs. Esther ten Brink

Esther ten Brink heeft verscheidene opleidingen afgerond, waaronder psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, opleiding tot psychotherapeut en GZ-psycholoog, opleiding tot cognitief gedragstherapeut en supervisor.

Ze is werkzaam in de GGZ: voorheen Lucertis en Psycho Informa instellingen, nu bij Forta jeugd en in haar eigen praktijk Zelfregulatie in Oudewater. Daarnaast is ze docent bij diverse instellingen, en verzorgt ze nascholing en BIG opleidingen. Esther is ook ontwikkelaar en auteur van diverse behandelprotocollen en artikelen, mede-ontwikkelaar van Braingame Brian, bestuurslid en frontoffice Stichting Gaming & Training sinds 2010. Voorheen was ze bestuurslid van de sectie Kinder en Jeugd VGCT. Haar speciale expertise bevindt zich in het gebied van ADHD, zelfregulatie, RET kinder en jeugd, oudertraining en leerkrachttraining