Online nascholing voor leraren
 

Brein in het voortgezet onderwijs

Informatie: 

In deze cursus staat breinkennis en haar toepassingen in het voortgezet onderwijs centraal. Voortgezet onderwijs kun je in brede zin opvatten: elke docent die werkt met leeringen van 12 tot 18 jaar kan in deze cursus kennis vinden waarmee hij zijn voordeel kan doen. In deze cursus proberen we jouw brein natuurlijk ook extra te stimuleren. Er is daarom altijd de mogelijkheid om extra te leren in de vorm van films of artikelen. En we willen je stimuleren om zelf actief te blijven gedurende de cursus. Daarom vind je tussendoor opdrachten die je kunt maken. Voor deze opdrachten heb je een leeg schrijfboekje nodig. Deze opdrachten zorgen ervoor dat je gericht de cursus instapt. Jouw voorkennis kun je immers direct koppelen aan alles wat je leest en hoort.

1 augustus 2020
Preview video: 

[]

Leerdoelen: 

Na afloop van de cursus:

  • kun je de opbouw van het brein beschrijven
  • kun je in grote lijnen benoemen hoe leren en onthouden werkt in het brein
  • kun je een praktische vertaling maken naar breinkennis gebruiken in de les
  • kun je het verschil tussen een fixed en een groei mindset benoemen
  • kun je een les zo inrichten dat het brein optimaal geprikkeld wordt
  • kun je de vijf breinprincipes (veiligheid, voeding, emotie, verbinding en verwerking) verwerken in je lessen
Auteur: 

Ria van Dinteren MA

Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij TVOO en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.