Online nascholing voor leraren
 

Regie over jouw tijd

Informatie: 

Werken in het onderwijs is heel gevarieerd en als docent heb je te maken met allerlei verschillende rollen en taken. Je hebt verschillende soorten planningen en tijdsperioden, en de invloed die je hierop hebt, varieert. Steeds meer docenten voelen daarom de druk om onder schooltijd, als de leerlingen zelfstandig bezig zijn, andere dingen tussendoor te doen. Onder schooltijd kun je zo versnipperde aandacht hebben voor wat je doet. Want hoe goed kun je even iets tussendoor doen als een deel van je aandacht bij de leerlingen blijft liggen? En hoe goed kun je de aandacht bij de leerlingen houden als je tussendoor iets anders aan het doen bent?
In deze cursus leer je regie over jouw tijd te krijgen. Regie hebben over jouw tijd betekent niet dat je alles gaat doen, dat je to-dolijst elke dag afkomt of dat je agenda een stuk leger wordt. Wat je bereikt met regie over jouw tijd, is dat je je taken zonder afleiding (intern of extern) kunt uitvoeren. Toegewijd met de juiste aandacht. Het betekent dat je keuzes kunt maken in wat je doet, prioriteiten kunt stellen en “nee” kunt zeggen. En bij de dingen die je wel doet, maak je bewust beslissingen over wanneer, waar en hoe je ze doet en hoeveel tijd je hiervoor vrijmaakt.

1 augustus 2019
Preview video: 

Leerdoelen: 

Hoofdleerdoel:

Na afloop van deze cursus kun je regie over jouw tijd nemen.

Subleerdoelen:

Na afloop van deze cursus kun je:

  • beschrijven hoe jouw normjaartaak is opgebouwd
  • de executieve functies benoemen en herkennen
  • stappen nemen om je persoonlijke planning te organiseren in je agenda
  • jouw taken verzamelen en een Eerstvolgende Actielijst maken
  • middels verschillende manieren van timeboxen regelmaat in je planning verkrijgen
  • uitleggen hoe je in bepaalde situaties vaker “nee” kunt zeggen
  • prioriteiten stellen door het Paretoprincipe toe te passen
  • jouw tijd effectief benutten door gebruik te maken van de Pomodorotechniek
Auteur: 

Angela Kouwenhoven

Angela Kouwenhoven is sinds 2003 leerkracht in het primair onderwijs. Sinds haar Bachelor of Education en haar Master SEN Gedragsspecialist, is zij vrijwillig actief geweest bij CNV Onderwijs, de LBGS en de Onderwijscoöperatie. Hier heeft ze zich op verschillende manieren ingezet voor netwerkbijeenkomsten, professionalisering, werkdruk en voorlichting. Hieruit heeft zij zich kunnen ontwikkelen als adviseur en trainer en staat inmiddels als invaller voor de klas in de regio Rotterdam. Onder de naam 2Be-Have geeft ze lezingen, workshops en trainingen aan leerkrachten of scholen met betrekking tot de Brede Professionele basis, werkdruk en werkplezier. Hierover schrijft ze ook en is trainer voor GTD en coach van EQfit en Teachers' Trail.
Reviewer: 

Anna van Sas MA

Anna van Sas heeft de bachelors Duitse taal & cultuur en Taalwetenschap en de master Duitslandstudies afgerond. Tijdens haar studie heeft zij een tijd in Berlijn gewoond en stage gelopen bij de Nederlandse Ambassade op de afdeling Pers- en Culturele Zaken. Ze heeft enkele jaren bij Uitgeverij Intertaal gewerkt als educatief adviseur en redacteur Duits. Daarna heeft zij het Onderwijstraineeship gedaan en hiermee o.a. haar eerstegraads bevoegdheid Duits behaald. Sinds 2014 geeft ze les op een middelbare school in Amsterdam. Naast haar werk als docent is ze freelance redacteur. Ook volgt ze op dit moment de opleiding tot proces-begeleider Lesson Study.