Online nascholing voor leraren
 

Helpen bij heimwee

Informatie: 

“Ik wil niet op schoolreis. Ik wil daar niet slapen. Ik wil thuis blijven,” zegt de 9-jarige Sacha nadrukkelijk en ze slaat haar armen over elkaar. Haar ogen vullen zich met tranen. En even later: “Ik weet ook wel dat er meer kinderen zijn, die heimwee hebben… dat zegt de juf… Maar daar heb ik niks aan!”

Iedere leerkracht weet dat als er een schoolreisje aankomt waarbij leerlingen een of meerdere nachten blijven slapen, er ouders langskomen voor een gesprek over heimwee. Hoe reageer jij wanneer een leerling heimwee heeft? In deze Extra leer je in zo'n 15 minuten wat heimwee is, wat er intern bij kinderen gebeurt, welke effecten het heeft op kinderen en hoe je als leerkracht met simpele opdrachten meewerkt aan het oplossen van heimwee op een schoolreis.

Leerdoelen: 

Na afloop van deze Extra kun je:

  • met kennis van zaken in gesprek gaan met ouders en kinderen over heimwee
  • activiteiten toepassen in je klas, waardoor leerlingen zelf hun heimwee verdragen of oplossen
  • leerlingen helpen elkaar te helpen met heimwee
Docent: 

Charlotte Visch

 

Charlotte Visch ontwierp in 1996 een nieuwe kinderpsychotherapie, waarbij het kind daadwerkelijk centraal staat: de Integratieve Kindertherapie. Zij publiceert artikelen, schrijft boeken over onderwijs, Integratieve Kindertherapie, opvoeding en scheiding. Naast haar werk in de kindertherapiepraktijk Child Consult, schrijft ze de column ‘Kinderkopje’ in het magazine Kinderwijz, verzorgt lezingen, studiedagen voor therapeuten, leerkrachten, ouders en specialisten zoals bijzonder curatoren. Voor de verschillende opleidingen (KinderCoach, EmoE-training en Integratieve Kindertherapie) die zij heeft ontworpen en gerealiseerd, ontwerpt Charlotte kinderposters, prentenboekjes en syllabi.