Online nascholing voor leraren
 

Hoogbegaafdheid: meer dan alleen IQ

Informatie: 

Alle leerlingen hebben recht op onderwijs dat bij hen past – óók hoogbegaafde kinderen. Dat blijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, want wie is ‘de hoogbegaafde leerling’ eigenlijk? Waarom presteert deze hoogbegaafde leerling dan niet goed op toetsen? Waarom gaat hij/zij niet aan de slag met de extra uitdaging die wordt gegeven?

De antwoorden op deze vragen zijn lang niet altijd gemakkelijk te geven en het antwoord voor de ene hoogbegaafde leerling hoeft niet het antwoord te zijn voor de andere. Hoogbegaafd zijn betekent meer dan die IQ-score van 130 of hoger. Iedere hoogbegaafde leerling zal zijn eigen ontwikkeling in groei doormaken en zijn eigen problemen daarin tegenkomen.

In deze cursus wordt uitgelegd wat er bekend is over hoogbegaafdheid en welke mythes er bestaan. Na het volgen van de cursus ben je in staat om signalen van hoogbegaafdheid te herkennen. Je krijgt middels enkele concrete stappen inzicht in hoe je kunt handelen.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • middels enkele theorieën en modellen in kaart brengen welke onderwijsbehoeften een hoogbegaafde leerling heeft 
  • oorzaken van onderpresteren bij leerlingen achterhalen en verschillende uitingsvormen hiervan in de praktijk herkennen
  • tegemoet komen aan zowel de cognitieve als de sociale en emotionele onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen 
  • veelgebruikte onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde leerlingen toepassen
Docent: 

dr. Lianne Hoogeveen

Lianne Hoogeveen is hoofdopleider van de opleidingen tot ‘ECHA-Specialist in Gifted Education’ (Radboud Centrum Sociale Wetenschappen) en werkzaam bij CBO Talent Development als GZ-psycholoog. Daarnaast is zij docent Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde (Radboud Universiteit). Ze is werkzaam bij het Behavioral Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit, en van daaruit betrokken bij wetenschappelijk onderzoek op het gebied van hoogbegaafdheid, in samenwerking met collega's van binnen- en buitenlandse universiteiten. Lianne Hoogeveen is vicevoorzitter van de Educational Board van de European Council for High Ability (ECHA) en voorzitter van de accreditatiecommissie van het European Talent Support Network. 

Sven Mathijssen MSc

Sven Mathijssen is plaatsvervangend hoofdopleider bij de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en docent bij de European Council for High Ability (ECHA)-opleiding, welke beide opleiden tot ECHA-Specialist in Gifted Education. Sven heeft Psychologie (richting: Kinder & Jeugd) gestudeerd aan Tilburg University, waarna hij van 2012 tot 2019 als ontwikkelingspsycholoog heeft gewerkt bij het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO Talent Development). Naast zijn werkzaamheden als plaatsvervangend hoofdopleider en docent is Sven externe promovendus bij Tilburg University. Binnen zijn promotieonderzoek analyseert hij menstekeningen van (potentieel) hoogbegaafde kinderen. Het doel van het onderzoek is een instrument te ontwikkelen waarmee jonge kinderen (3-6 jaar) kunnen worden gesignaleerd voor wie het reguliere curriculum op scholen onvoldoende voorziet in de onderwijsbehoeften.

Reviewer: 

Valérie Cramwinckel-Mooijman

Valérie Cramwinckel-Mooijman is na de academische Pabo sinds 4 jaar werkzaam in groep 5 op de Boomgaard in Utrecht. Naast het werk op de basisschool heeft zij in deeltijd haar master Onderwijswetenschappen behaald aan de Universiteit Utrecht. Sinds augustus dit jaar is zij naast groepsleerkracht ook verantwoordelijk voor de verrijkingsklas voor de leerjaren 3 t/m 8 op de Boomgaard.