Online nascholing voor leraren
 

Leerlingen begeleiden bij werkstukken: een stappenplan

Informatie: 

In de bovenbouw van het primair onderwijs is het een jaarlijks terugkerend onderdeel van het lesprogramma: werkstukken maken. Het doel daarvan is dat de leerling leert zelf informatie op te zoeken en te verwerken tot een heldere tekst. Een belangrijk aspect van werkstukken maken is het aanleren van goede informatievaardigheden. Daarnaast is het schrijven van een werkstuk bevorderlijk voor het denken, het leren, het leren denken, het lezen, het discussiëren, het waarderen, het schrijven, en de schoolprestaties van leerlingen. Bij het maken van een werkstuk hebben de leerlingen jouw begeleiding hard nodig. Maar hoe pak je dat aan? In deze E-WISE Extra krijg je in 15 minuten een stappenplan aangeboden dat je handvatten geeft om het begeleidingsproces in de goede volgorde uit te voeren. Ook krijg je tips om je leerlingen gestructureerd hulp te bieden bij het schrijven van een werkstuk, met name bij de informatievaardigheden die leerlingen daarvoor nodig hebben.

Leerdoelen: 

Na afloop van deze E-WISE Extra kun je:

  • leerlingen helpen bij het vinden van een originele invalshoek voor hun werkstuk
  • leerlingen helpen bij het zoeken naar betrouwbare informatiebronnen
  • leerlingen enthousiast maken voor het doen van een eigen onderzoek
Docent: 

Annemarie Bon

Annemarie Bon is kinder- en jeugdboekenschrijfster. Minstens 150 titels staan op haar naam. Annemarie Bon werkte als freelance journalist bij het Brabants Dagblad, was hoofdredacteur van het educatieve tijdschrift Taptoe, werkte mee aan tal van taal- en leesmethoden en is Schoolschrijver en schrijfdocent. Zij is een veelgevraagd spreker voor het onderwijs, zowel voor kinderen, ouders als leerkrachten. Leesbevordering en creatief schrijven is waar het daarbij om draait. Zie: www.annemariebon.nl