Online nascholing voor leraren
 

Toetsing

Informatie: 

De afgelopen jaren is in de media veel aandacht besteed aan de toetsing in het basisonderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de discussie over de eindtoets in relatie tot het schooladvies, het passend onderwijs of aan de toelatingseisen voor de pabo-opleiding. Als leerkracht heb je vast ook een mening over de kwaliteit van toetsing in jouw onderwijspraktijk. Heb je jezelf hierbij ook afgevraagd waarom je de kwaliteit van een toets juist goed of voor verbetering vatbaar vindt? Was de toets goed omdat deze bijvoorbeeld aansloot bij de doelen en de manier waarop je je onderwijs verzorgde? Of was de toets voor verbetering vatbaar omdat er bijvoorbeeld te veel of te moeilijke vragen gesteld werden?
Deze cursus gaat in op de wijze waarop je toetsing inzet in je klas. Er worden vier vraagstukken behandeld:

  • Met welk doel voor ogen toets je?
  • Welke toetsvormen zet je in om dit doel te bereiken?
  • Hoe analyseer je de toets en de toetsresultaten?
  • Hoe koppel je de toetsresultaten op een voor de leerlingen leerzame wijze terug?
19 mei 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • vaststellen met welke doelen je toetsing inzet
  • op basis van je doelen een bewuste keuze maken voor formatieve of summatieve toetsing
  • bepalen welke beheersingsniveau(s) je bij de leerlingen wilt toetsen
  • een passende toetsvorm selecteren die past bij het doel van je toetsing
  • de toets en de toetsresultaten analyseren o.b.v. kwaliteitseisen en het principe van constructive alignment
  • de toetsresultaten op een voor de leerlingen leerzame wijze terugkoppelen
Auteur: 

dr. Bert Slof

Bert Slof is momenteel werkzaam als Universitair Docent bij de afdeling Educatie (Sociale Wetenschappen) aan de Universiteit Utrecht. Als docent verzorgt en coördineert hij meerdere cursussen (waaronder assessment en evaluatie en Instructonal Design and Evaluation) en begeleidt hij studenten tijdens het schrijven van hun paper en masterthesis. Als onderzoeker is Bert Slof geïnteresseerd in het ontwerpen en implementeren van (digitale) leeromgevingen (onder andere portfolio systemen CSCL-omgevingen, visualisaties en learning analytics) en het evalueren van de effecten op het leerproces en het leerresultaat (cognitief en affectief).

Reviewer: 

Laura de Winter