Iedereen heeft aspiraties: dromen of doelen voor de toekomst. Leerlingen hebben, in welke onderwijsvorm dan ook, allemaal verlangens en dromen over wat ze later willen worden. Leerlingen met hoge aspiraties presteren beter en hebben een hoger sociaal bewustzijn. Misschien lijkt het soms alsof niet alle leerlingen even hard aan hun dromen werken. De school heeft een belangrijke rol als het gaat om het aanwakkeren van het vuurtje in een leven van een leerling.
De aspiratie van de leerling kun je alleen horen en te zien krijgen, als je echt luistert naar wat de leerling je te vertellen heeft en als je de leerling een stem geeft. In deze cursus wordt aan de hand van het aspiratiemodel gekeken naar de aspiraties van de leerlingen, en hoe jij die aspiraties kunt aanmoedigen. Binnen het aspiratiemodel worden drie condities onderscheiden om gehoor te geven aan de stem van de leerling en hen te ondersteunen in hun aspiraties: eigenwaarde, betrokkenheid en doelbewustzijn.
Na afloop van deze cursus kun je:
- de juiste vragen stellen om achter de aspiraties van de leerlingen te komen
- aan de hand van de participatieladder de leerlingen op verschillende niveaus laten participeren in het onderwijs
- de leerlingen plaatsen in het aspiratiemodel om zo te bepalen aan welke condities je kunt werken om hen te ondersteunen in hun aspiraties
- enkele concrete handreikingen toepassen om eigenwaarde, betrokkenheid en doelbewustzijn bij de leerlingen te stimuleren