Online nascholing voor leraren
 

Online informatievaardigheden: zoeken, selecteren en beoordelen van informatie

Informatie: 

We worden overspoeld met informatie: van redactionele artikelen in de krant tot vluchtige tweets en posts op social media. Als je op zoek gaat naar informatie, krijg je in minder dan 0,25 seconden meer dan honderdduizend hits. Het is de kunst om hieruit de goede informatie te halen. En dat is nog niet zo eenvoudig.
In deze cursus wordt ingegaan op het begrip informatievaardigheden. Informatievaardigheden zijn de vaardigheden die nodig zijn om op een efficiënte manier informatie te zoeken, te selecteren en op een goede wijze te gebruiken. De cursus richt zich specifiek op online informatievaardigheden. Er wordt hierbij uitgegaan van vier stappen die door de leerlingen doorlopen worden: 1) zoekvraag formuleren, 2) zoekstrategieën bepalen, 3) zoekresultaten selecteren en 4) zoekvraag beantwoorden. De cursus biedt bij iedere stap praktische handvatten om de leerlingen te laten oefenen met online informatievaardigheden.

Deze cursus is een update van de cursus Slim zoeken, nepnieuws en factchecking - informatievaardigheden. 

16 augustus 2021
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • met de leerlingen vier stappen doorlopen voor het verzamelen en beoordelen van informatie
  • uitleggen hoe zoekmachines werken en leerlingen kindvriendelijke zoekmachines aanraden
  • slimme zoektechnieken gebruiken om efficiënt informatie te vinden in Google
  • de leerlingen bewust maken van de invloed van de filter- en socialmediabubbel op hun zoekresultaten
  • de verschillen tussen search- en social advertising beschrijven en dit inzichtelijk maken voor de leerlingen
  • verschillende vormen van nepnieuws herkennen en dit met de leerlingen bespreken
  • informatie controleren op juistheid en dit oefenen met de leerlingen middels vijf laagdrempelige vragen
  • praktische werkvormen inzetten om de leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van online informatievaardigheden
Auteur: 

Karin Sieders

Karin Sieders is van oorsprong marketeer en heeft bij uitgeverij ThiemeMeulenhoff meegewerkt aan verschillende lesmethoden en leeromgevingen. In 2010 heeft zij zich laten bijscholen als mediacoach en begeleidt sindsdien scholen bij alles rondom mediawijsheid. Denk hierbij aan thema’s als: veilig internetten, online imago, omgaan met digitaal pesten, online reclame en informatievaardigheden. Ze ontwikkelt workshops en medialessen, traint docenten, staat voor de klas en geeft ouderavonden over mediaopvoeding. Dat doet ze met veel enthousiasme en creativiteit waardoor ze menig docent, leerling en ouder aan het denken heeft gezet en heeft geïnspireerd. In 2014 is ze samen met mediacoach Yola Hopmans het bedrijf Slim met media gestart. Samen hebben zij het visiespel “Slim met media” ontwikkeld voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Dit spel spelen ze met docenten waarbij het team aan de hand van aansprekende dilemma’s met elkaar in gesprek gaat over mediawijsheid. De output van het spel is de basis voor een mediaplan voor de school.