Informatie:
Hoogbegaafde leerlingen zul je wellicht niet ieder jaar in je groep aantreffen, het blijft dus steeds weer zoeken naar de best passende benadering. Deze cursus biedt je een praktische aanpak om in te spelen op de behoeften van de hoogbegaafde leerling in jouw klas. Waarbij het uitgangspunt is dat jij een bijdrage kunt (gaan) leveren aan de volledige persoonlijkheidsontwikkeling van deze leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften.
1 augustus 2020
Preview video:
[]
Leerdoelen:
Na het afronden van deze cursus kun je een hoogbegaafde leerling signaleren en stimuleren middels differentiatie.
Daarnaast kun je:
- de algemene kenmerken van hoogbegaafde leerlingen benoemen
- de risicofactoren voor de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen benoemen
- het nut en de noodzaak van onderwijsaanpassing voor hoogbegaafde leerlingen benoemen
- verschillende signaleringsinstrumenten voor groeps- en individuele screening op hoogbegaafdheid benoemen en deze inzetten in de eigen klas
- de sociale en emotionele ondersteuningsbehoefte van een hoogbegaafde leerling beschrijven in een handelingsplan
- de cognitieve ondersteuningsbehoefte van een hoogbegaafde leerling beschrijven in een individueel leerplan
- de regels voor compacten van het curriculum benoemen en deze inzetten in je onderwijs
- voor de eigen groep een lijst opstellen van kwalitatief hoogwaardig beschikbare verrijkingsmaterialen en deze inzetten in je onderwijs
- voor hoogbegaafde leerlingen relevante leerkrachtcompetenties benoemen en door middel van zelfbeoordeling een inschatting maken van het eigen competentieprofiel
Reviewer: